FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt20/06/2019

Vad gäller vid skador på hyrd husvagn?

Hej. Vi hyrde en husvagn för Sweden Rock av en uthyrare. Vid återlämnandet så godkändes besiktningen och depositionen betalades tillbaka. Två dagar ringer uthyraren och påstår plötsligt att det finns skador på husvagnen.

Vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om uthyraren begär betalt för skador på husvagnen och ni inte kan komma överens får vederbörande i slutändan vända sig till domstol. Utgångspunkten i svensk rätt är att det är den som påstår något som har bevisbördan för det. Uthyraren ska således bevisa att ni orsakat skadorna när ni hyrde husvagnen. Om ni har en godkänd bevisning (på papper) torde det vara svårt för uthyraren att påstå att skador finns. Besiktningspapperet talar starkt för att det inte fanns några skador när den lämnades tillbaka.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare