Vad gäller vid undantag från behörighetsvillkor?

Högskoleförordningen 7 kap. 3 § består av två meningar. Beskriver de två meningarna en enda situation, eller beskriver de två meningarna två alternativa situationer - en där sökanden har särskilda skäl, respektive en där sökanden genom andra meriter gör det trovärdigt att denne har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen? Skulle, till exempel, en högskola vara skyldig att göra undantag "från något eller några behörighetsvillkor, om sökanden har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen utan att uppfylla behörighetsvillkoren", även om det inte föreligger "särskilda skäl"?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall 7 kap. 3 § i högskoleförordningen både kräver att särskilda skäl föreligger och att sökanden har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen för att undantag från behörighetsvillkoren ska göras, eller ifall det räcker att ett av dessa krav är uppfyllt. Med andra ord, är kraven kumulativa (båda ska vara uppfyllda) eller alternativa (det räcker att ett är uppfyllt).

Efter att ha gjort lite efterforskning så förstår jag det som att 7 kap. 3 § innebär att en högskola kan besluta om undantag från behörighetsvillkoren om det finns särskilda skäl för det. Dessa särskilda skäl kan i sin tur vara antingen generella eller individuella. Generella skäl kan t.ex. vara att få personer har sökt till en utbildning och att man därför vill kunna göra ett undantag från behörighetsvillkoren för att på så sätt fylla platserna. Den andra meningen förklarar dock mer specifikt vad som ska beaktas vid individuella skäl, dvs. när man vill göra ett undantag för en viss person. För att ett individuellt undantag ska göras så säger andra meningen att sökanden isåfall måste ha förutsättningar för att kunna tillgodogöra sig utbildningen. Med andra ord så är faktumet att sökanden har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen ett exempel på att särskilda individuella skäl föreligger, men särskilda skäl kan även vara mer generella.

För att svara på din fråga så räcker det därför oftast med att sökanden har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen eftersom detta i sig utgör särskilda skäl. De beskriver på så sätt en och samma situation. Men motsatsvis gäller att särskilda skäl kan föreligga även i mer generell bemärkelse, och då prövar man om särskilda skäl föreligger i vidsträckt mening utan att ta hänsyn till individens förutsättningar.

Jag hoppas att du känner dig nöjd med svaret på din fråga! Om du skulle få fler funderingar är du alltid välkommen att åter höra av dig.

Allt gott,

Aileen PotterRådgivare