FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende23/12/2023

Vad gäller vid uppsägning av parkeringsplats?

Uppsägning av garage: Vi tecknade avtal för att hyra garage 2020, i avtalet står tills vidare och årskostnad 18.000kr. Igår 2023-12-14 fick vi brev om uppsägning av garageplats, senast 2024-03-31 skall garage vara tomt och nycklar inlämnade. Det står också att det går bra att teckna nytt avtal för samma garageplats från 2024-04-01 till en kostnad av 36.000kr per år. Är det tillåtet av hyresvärd att göra så? Vi bor inte i samma hus som garaget ligger men det är huset bredvid och samma hyresvärd.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tolkning av fråga och tillämplig lag.

Jag tolkar din fråga som om att du undrar om din hyresvärd får säga upp avtalet. Samt om prisökningen är möjlig.

Jag kommer använda mig av jordabalken (JB) för att besvara din fråga. Beroende på om ni hyr en plats inomhus i ett garage, eller om det är en parkeringsplats utomhus så är det olika kapitel i lagen som reglerar avtalsförhållandet. Är det en parkeringsplats utomhus så rör det sig om ett arrende, vilket regleras i 8 kap JB. Är det en parkeringsplats inomhus i ett garage så är 12 kap. JB tillämplig, även kallad hyreslagen. Jag kommer gå igenom båda situationerna nedan.

Parkeringsplats utomhus.

Är parkeringsplatsen utomhus så är 8 kapitlet jordabalken tillämplig. Att upplåta mark som en parkeringsplats utomhus är i lagteknisk mening ett lägenhetsarrende (8:1 § JB). Gällande uppsägningstid av ett lägenhetsarrende (parkeringsplats) så gäller endast jordabalkens regler om inget annat har avtalats. Skulle det vara så att ni har avtalat något om uppsägningstid så är det avtalet som gäller (8:2 och 8:5 § JB.).

Om ni inte har avtalat om en uppsägningstid upphör avtalet att gälla den fardag som inträffar närmast efter sex månader från det att uppsägningen skedde (8:5 § JB). Fardag är den 14 mars (8:4 § JB.) I skrivande stund blir uppsägningen enligt föregående den 14 mars 2025. Detta gäller enbart om inget annat har avtalats. Annars är det avtalet som gäller.

Sammanfattningsvis finns det ingenting som hindrar hyresvärden från att säga upp avtalet. Däremot så är uppsägningstiden lagreglerad om ni inte har avtalat något annat. Har ni avtalat om en uppsägningstid så är det den avtalade uppsägningstiden som gäller.

Parkeringsplats inomhus i garage.

Är parkeringsplatsen inrymd i ett garage så är det istället 12 kap. JB som är tillämplig. Även kallad hyreslagen. Parkeringsplatsen inne i ett garage är i lagens mening en lokal (12:1 § tredje stycket JB.). Gällande uppsägningstiden så ska avtalet sluta gälla senast vid det månadsskifte som inträffar närmast efter nio månader från uppsägningen, om inte en längre uppsägningstid har avtalats (12:4 § JB.).

I detta fallet så kan inte uppsägningstiden vara kortare än nio månader. Man kan endast avtala om andra villkor än de som är stadgade i 12 kap. JB om det anges specifikt i paragrafen (12:1 § 5 stycket JB.). I paragrafen som reglerar uppsägningstiden av lokaler så anges det att uppsägningstiden endast kan avtalas om att den ska vara längre än nio månader.

Det innebär att eran uppsägningstid istället för att vara tills 2024-03-31 bör vara till 2024-09-14. Även i detta fallet så finns det däremot ingenting som hindrar hyresvärden från att säga upp avtalet.

Vad kan ni göra nu?

Är det så att parkeringsplatsen ni har hyrt är inomhus så bör ni ha rätt till en längre uppsägningstid än den ni har nu enligt ovan. Är detta fallet så är det bäst att ni kontaktar hyresvärden. Det finns däremot inget som hindrar att avtalet sägs upp. Gällande priset så finns det ingen lag som reglerar en sådan prisökning i denna situationen. Avtalsfrihet råder och det är upp till hyresvärden att bestämma priset.

Avslutande ord.

Om du har fler frågor eller funderingar kan du boka en tid med en av våra jurister (se länk) eller om du har fler frågor är du mer än välkommen att skicka de på vår hemsida! Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Vänligen,

Erik StrandnerRådgivare