FrågaFAMILJERÄTTGod man19/08/2018

Vad god man får göra.

Hej !

Min gamla mamma har en så kallad god man. Mamma bor på sin egen bostadsrätt. God man tar hand om hennes ekonomi, och hemtjänst har tagit hand om henne. Nu placeras hon på ett äldreboende som kostar. Så mina frågor: Vem får sälja mammans lägenhet ? Är det god man ? Och var hamnar pengarna ? Eller får jag sälja lägenheten då jag är det enda barnet? Tack på för hand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att kalla personer som har god man för huvudman, då gode mannen företräder hen.

Generellt om godmanskap

Av 11 kap. 4 § föräldrabalken (FB) framkommer det att god man ska tilldelas den som på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller liknande förhållande behöver hjälpa att bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja sin person. Det ska även finns ett behov om god man och i regel ska den som tilldelas god man samtycka till det.

Vad god man får göra

Till skillnad från förvaltarskap förlorar inte någon sin rättshandlingsförmåga när hen blir tilldelad en god man. Det betyder att den som har tilldelats en god man fortfarande kan utföra bindande handlingar, exempelvis sälja sin bostad eller bil, teckna mobilabonnemang.. med mera.

Vad god man får göra framkommer av 11 kap. 5 § FB. Normalt behöver en god man ha samtycke från sin huvudman för den rättshandling gode mannen utför åt sin huvudman, om inte rättshandlingen är inom sedvanlig daglig hushållning och inom sitt förordnande. Sedvanlig daglig hushållning är exempelvis sådant som normala inköp av kläder och livsmedel, men även fråga om hyresbetalning och annan liknande betalning. Men som jag har nämnt tidigare har huvudmannen fortfarande kvar sin rättsliga handlingsförmåga, därmed kan huvudmannen ta kontakt med exempelvis banken och meddela att gode mannen inte får utföra vissa handlingar för huvudmannens räkning.

Vad som händer med lägenheten och för dig

Din mor har fortfarande kvar sin rättsliga handlingsförmåga och den gode mannen kan inte sälja bostadsrätten utan hennes medverkan. Att sälja en bostadsrätt är inte inom sedvanlig daglig hushållning. Du kan inte heller sälja din mors lägenhet, om du inte har en fullmakt från din mor. Pengarna som inkommer av försäljningen blir din mors, det är därmed upp till henne var de hamnar och vad som händer med dem.

Jag vill även tillägga att en överlåtelse av en bostadsrätt har formkrav för att vara giltigt, vilket framkommer av 6 kap. 4 § och 5 § tredje stycket bostadsrättslagen.

Hoppas du har fått svar på dina frågor och du är varmt välkommen att ställa ytterligare frågor!

Joel ÅkerlindRådgivare