Vad gör jag om en delägare begär tvångsförsäljning?

Hej!

Har fått ett föreläggande från tingsrätten, att mitt ex har ansökt om en god man. För tvångsförsäljning enligt samäganderättslagen. Vilket förvånar mig, trodde vi hade kommit överens om ett pris jag skulle köpa ut honom för. Har väntat på köpekontraktet och köpeavtalet i över en månad nu. Och helt plötsligt kommer det här föreläggandet och han vill att jag ska köpa ut honom för mycket mer än vad vi har kommit överens om.

Har allt skriftligt från hans jurist att vi har kommit överens om ett pris.

Hur går jag tillväga?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

När jag besvara frågan antar jag att det inte finns något samägaravtal som reglerar er situation. Därmed kommer jag att utgå ifrån bestämmelser i lagen om samäganderätt (SamägL).

För det första kan ditt ex inte tvinga dig att sälja din andel till honom för mer pengar än vad ni har avtalat om (1 § SamägL) (2 § SamägL). Eftersom du skriver att ditt ex har ansökt om tvångsförsäljning enligt samäganderättslagen antar jag dock att han inte längre vill köpa ut dig utan att han vill sälja egendomen genom en så kallad offentlig auktion. Det finns inte tyvärr inte något sätt för en delägare att stoppa en offentlig auktion, däremot kan en delägare meddela anstånd om det föreligger synnerliga skäl. Vid anstånd skjuts den offentliga auktionen upp men den kommer fortfarande att genomföras. Synnerliga skäl kan exempelvis vara att det visar sig vara svårt att sälja fastigheten till ett rimligt pris (6 § SamägL).

Om en delägare har ansökt om offentlig auktion kan du alltså tyvärr inte stoppa denna process om inte delägaren i fråga ändrar sig. Du kan kontakta ditt ex och försöka komma överens om att sälja fastigheten genom en mäklare istället, om ni kan enas om det. Du kan också erbjuda dig att köpa ut honom för ett lägre pris som du anser är rimligt. Det finns nämligen en del nackdelar med att genomföra en tvångsförsäljning. Kostnaderna blir oftast högre vid en offentlig auktion och slutpriset för fastigheten tenderar att bli lägre. Ni kan inte heller helt fritt bestämma försäljningsvillkoren vid en offentlig auktion eftersom vissa regler i samäganderättslagen begränsar den möjligheten. Det är därför oftast billigare och mer fördelaktigt att sälja fastigheten genom en mäklare. Jag har full förståelse för att det kan vara svårt att komma överens efter en separation. Därför kan det vara bättre att genomföra tvångsförsäljningen om du tror att det kommer vara svårt att hitta en lösning tillsammans.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och att situationen löser sig! Om det är något mer du undrar över är du varmt välkommen att ställa en ny fråga. Om du vill ha fortsatt vägledning i processen kan du boka en tid med en av våra skickliga jurister här: https://lawline.se/boka. Lawline erbjuder också produkter till fast pris :https://lawline.se/fixed_price.

Med vänliga hälsningar,

Elin AndrénRådgivare