Vad gör jag om hyresgästen inte betalar ersättning för skada på uthyrt hus?

Hej Lawline, Har hyrt ut mitt hus. Hyresgästen lämnar huset med skador. Det finns en borgenär som är hyresgästens mamma som skrivit under att hon står för eventuella skador vid utflytt men hon nu ej vill samarbeta. Hur går jag tillväga? Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om borgensman

Jag utgår ifrån att du menar att mamman är borgensman och nu inte vill samarbeta. En borgensman är någon som åtar sig att betala en skuld för någon annan om denne inte själv betalar. Har ni skrivit en enkel borgenförbindelse blir borgensmannen bara betalningsskyldig om låntagaren inte har möjlighet att betala skulden, och inte heller några tillgångar som går att utmäta. I första hand ska du alltså vända dig till hyresgästen.

Hyresgästens ansvar

Hyresgästen ansvarar enligt lag för att under hyrestiden vårda lägenheten, och är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom hans vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse av någon som vistas på fastigheten med hyresgästens tillåtelse eller som utför arbete för hyresgästens räkning, (12 kap. 24 § hyreslagen). Du som hyresvärd har dock bevisbördan och ska därmed kunna bevisa att skadan uppkommit under hyrestiden. Observera att hyresgästen inte är skyldig att ersätta normalt slitage, exempelvis märken på golvet, fettfläckar eller liknande skador.

Husets skick och avtalat ansvar

Förekommer det slitage som går utöver vad som kan anses vara normalt kan du göra gällande vanvård och kräva ersättning för skadorna. Detta är dock beroende av i vilket skick huset hyrdes ut. Låt säga att huset inte renoverats på länge, då kan ett åldersavdrag göras från den ersättning som du annars haft rätt till. Om tiden är kommen för renovering kan rätten till ersättning falla bort helt.

Vad ni har avtalat om gällande underhållet är också helt avgörande. Utgångspunkten är att att hyresvärden ska ansvara för husets underhåll, (12 kap. 15 § hyreslagen). Har ni avtalat om att hyresgästen ska svara för visst underhåll och detta inte har skett, uppstår i regel ett berättigat ersättningsanspråk från hyresvärdens sida på grund av avtalet.

I de flesta hyresavtal brukar det även avtalas om vad som ska gälla när hyresgästen lämnar huset och i vilken utsträckning en återställning ska ske. Oavsett hur återställandevillkoret är formulerat påverkas det av vad som i övrigt har avtalats mellan er om skick, ändamål, underhåll och så vidare. I ert avtal framgår det att hyresgästen ska stå för eventuella skador.

Skadestånd

Enligt 2 kap 1 § skadeståndslagen ska den som uppsåtligen eller utav vårdslöshet vållat sakskada ersätta denna. Skadestånd med anledning av sakskada omfattar ersättning för sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning, annan kostnad som uppstått till följd av detta samt eventuell inkomstförlust, (5 kap 7 § skadeståndslagen).

Få hjälp med att driva in skuld

För att kunna ansöka om ersättning måste du lämna in en stämningsansökan hos domstol. Du ska i sådana fall lämna in stämningsansökan antingen vid den domstol som ligger närmst dig, (10 kap 8 § rättegångsbalken) eller vid den domstol som ligger närmst hyresgästen, (10 kap 1 § första stycket rättegångsbalken). En stämningsansökan ska innehålla vad som framgår av 42 kap 2 § första stycket 1–4 rättegångsbalken, se användbara mallar på domstol.se. Om du är osäker på processen är det alltid bra att anlita ett juridiskt ombud som kan hjälpa dig att utforma stämningsansökan som tar ärendet vidare till domstol.

Om du har fått ett beslut kan du även ansöka om Kronofogdens hjälp med att exempelvis driva in skulden genom utmätning av egendom eller liknande. Här kan borgensmannens betalningsansvar träda in som säkerhet för att du får din ersättning för skadorna.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare