Vad gör jag om tidningen skrivit att jag kört onykter fast att jag blåst grönt?

Hej!

Det är så att jag och en kompis blev stoppade i min bil av polisen. Det var inte jag som va föraren då jag förtillfället har mitt körkort indraget pga fortkörning. Kompisen som körde sprang ifrån platsen men jag stannade kvar då jag ändå inte har något att dölja. Dom har nu skrivit ut i tidningen att det var jag som körde och att misstankar om att jag inte va nykter vid tillfället fanns. Så jag fick blåsa och det visade grönt (inte påvärkad) men i tidningen har dom skrivit att jag fick blåsa och misstankarna bekräftades. Fick även lämna blod prover som inte kommer påvisa alkohol eller droger. Kan jag göra en mot anmälan eller kräva någonting för det? När jag får tillbaka provsvaren från blodproven kan jag även bevisa att det dom skrivit inte stämmer.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom att tidningen du nämner är i tryckt format gäller tryckfrihetsförordningen (TF), en av Sveriges grundlagar som jag kommer att använda mig av för att hjälpa dig.

Förtal måste peka ut dig som brottslig och klandervärd

Ibland händer det att uppgifter i tidningen blir fel, vilket är mycket tråkigt. Det brott som skulle kunna vara aktuellt (alltså det som tidningen gjort sig skyldig till) är förtal (7 kap. 4 § stycke 8 punkt 14 TF). Dock krävs det oftast att man ska vara namngiven eller på något sätt utpekad så att andra kan förstå vem det är, jag är osäker på om det är så i ditt fall.

Det du kan göra om du känner att du är utpekad på ett negativt sätt och att många andra kan förstå vem det är, är att polisanmäla eller anmäla till Pressens Opinionsnämnd. Det är endast då du kan "få något" för det. Såklart kan du också skriva till tidningen och säga att de ska rätta sina uppgifter, att skriva en ny artikel där det står att uppgifterna var fel.

Jag hoppas att allt löser sig och återkom gärna om du har någon mer fråga!
Jag önskar dig allt gott,

Clara WågefjellRådgivare