Vad händer efter studieledighet?

Hejsan. Jag är tjänstledig för studier från min tillsvidareanställning som butikschef på en specifik butik inom en klädkedja. Min tjänsteledighet tar slut nu den 20:e Maj och nu har jag fått veta att en annan butikschef blivit skriven på samma butik. Vad kommer att hända då jag kommer tillbaka? Jag vill komma tillbaka till samma butik som jag varit ansvarig för tidigare. Vad är mina rättigheter? Tack.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Rättigheten att få vara ledig för studier anges i 1 § i lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning, även kallad studieledighetslagen. Det finns vissa krav som ska vara uppfyllda angående bl a anställningstid men då du redan är beviljad ledighet så går jag inte in närmare på det.

När din ledighet är slut har du rätt att återgå i arbete, du ska då erbjudas samma eller likvärdig ställning i fråga om arbetsförhållanden och anställningsvillkor som du hade innan ledigheten. I 9 § andra stycket sägs det att det får regleras genom kollektivavtal.

Jag skulle rekommendera dig att kolla vad som står i ert kollektivavtal och att du, om det blir några oklarheter om vad som kan vara likvärdigt, kontaktar ditt fackförbund.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare