FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag09/04/2022

Vad händer med aktierna i mitt fåmansbolag om jag och min hustru skulle gå skilda vägar?

Hej! Jag håller på att starta ett företag och undrar om detta kan vara en risk för mig ifall jag och min fru skulle skiljas. Vi har inget äktenskapsförord och jag skulle gärna undvika det. Samtidigt undrar jag vad som händer om mitt bolag (som jag kommer att deläga med en kompanjon) skulle få en hög värdering. Vi funderar på att ta in externt kapital och det är inte osannolikt att värderingen inom kort kommer ligga på 20-30 miljoner kronor. Om det blir så kommer min andel av bolaget vara värderat till 10-15 miljoner kronor. Min fråga: Hur ser tilldelningsprinciperna ut om jag och min fru skulle skiljas, utan äktenskapsförord, och jag är aktiv i ett bolag där min andel är värd 10 miljoner kronor? Skulle andelarna i det bolaget då tillfalla mig och min fru sedan kompenseras med motsvarande värde? I så fall skulle ju all annan idag gemensam egendom tillfalla henne.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är äktenskapsbalken (ÄktB).

Glädjande är att du också har beställt en personlig telefonrådgivning, vilken jag för övrigt ser fram emot mycket. Under denna kommer ovanstående att kunna behandlas ytterligare och likaledes kommer möjlighet att ges till en mer djupgående diskussion (om så önskas). Många juridiska spörsmål hanteras dessutom allra enklast under ett telefonsamtal. Vidare krävs inte sällan ingående kunskaper om de faktiska omständigheterna för att kunna ge någorlunda träffsäkra svar. Men redan nu kan i vart fall följande anföras.

Allmänna hållpunkter

Under äktenskapet gäller den äktenskapsrättsliga principen om särförvaltning, vilken kommer till uttryck i 1 kap. 3 § ÄktB. Där sägs att varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder. Till skillnad från vad många tror föreligger det ingen egendomsgemenskap inom ett äktenskap. Men makar kan naturligtvis också, precis som alla andra, äga saker gemensamt.

Vid en äktenskapsskillnad ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning, 9 kap. 1 § ÄktB. Notera begreppet ska. Det handlar således om en obligatorisk regel varför ingen utav makarna kan vägra den andre ett sådant förfarande. Bodelningen ska vidare göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes, 9 kap. 2 § 1 st. ÄktB. I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå och med giftorättsgods avses sådan egendom som inte är enskild, 7 kap. 1 § och 10 kap. 1 § ÄktB. Enskild egendom är egendom som exempelvis till följd av äktenskapsförord har gjorts till enskild, 7 kap. 2 § 1 st. 1 p. ÄktB. Under vissa förutsättningar kan i och för sig även enskild egendom adderas till övrig egendom som omfattas av bodelningen, vilket kan bli fallet vid en överenskommelse mellan makarna, 10 kap. 4 § 1 st. ÄktB.

Bodelningen utförs sedan i etapper och först upprättas en bouppteckning där en genomgång av tillgångar och skulder görs. De tillgångar och skulder som tagits upp i bouppteckningen ska sedan värderas eftersom varje make har rätt att först använda så mycket av sin egendom som krävs för att täcka eventuella skulder, 11 kap. 2 § ÄktB. Därefter görs en hälftendelning, 11 kap. 3 § ÄktB. Sedan sker den s.k. lottläggningen i vilken parterna rent konkret bestämmer hur tillgångarna ska fördelas mellan dem så att värdet av deras respektive lotter blir lika stort, 11 kap. 7 § ÄktB. Om någon får egendom till ett värde som överstiger andelen, dvs. om lotten blir större än andelen, ska den maken utge en s.k. skifteslikvid till den andra maken, dvs. en slags kompensation motsvarande mellanskillnaden, 11 kap. 9 § ÄktB, se även 11 kap. 11 § ÄktB. Slutligen ska bodelningen och lottläggningen fastslås i ett bodelningsavtal, vilket bör registreras hos Skatteverket. Det sistnämnda är dock inget krav, men brukar ändå vara en fördel i bevishänseende, 13 kap. 6 § ÄktB.

Bedömningen i förevarande fall - Vad gäller?

Jag utgår ifrån att det rör sig om ett aktiebolag i det här fallet. Ditt innehav i bolaget kommer i avsaknad av ett äktenskapsförord att utgöra giftorättsgods, dvs. motsvara sådan egendom som ska ingå i bodelningen. Huruvida du sedan ska få aktierna, alltså om de ska hamna på din lott, blir en ren förhandlingsfråga mellan dig och din hustru i samband med just lottläggningen. Bodelningen som sådan är som sagt obligatorisk, men den är underkastad avtalsfrihet varför det i första hand ankommer på er själva att reglera fördelningen. Beroende på hur era förmögenhetsförhållanden ser ut kan det naturligtvis bli så som du befarar, dvs. att all övrig egendom kommer att tillfalla din hustru i händelse av en äktenskapsskillnad (skilsmässa). I synnerhet om bolaget har (får) ett betydande värde. Då kan det till och med bli så, dock återigen beroende på storleken av den gemensamma tillgångsmassan i övrigt, att din hustru får en fordran på dig. Så kan exempelvis bli fallet om resten av er förmögenhet inte skulle motsvara värdet på din ägarandel i bolaget. Ett sådant upplägg kommer att strida mot hälftendelningsprincipen, vilket också förklarar varför ett skuldförhållande i så fall skulle uppstå i förhållande till din hustru.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Utan ingående kunskap om alla för ditt ärende relevanta omständigheter är det svårt att göra en adekvat bedömning. Låt oss därför ta allting i lugn och ro under vårt kommande telefonsamtal.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Du har som sagt också beställt en 30 minuters personlig telefonuppföljning med möjlighet att kunna ställa kompletterande frågor och till vidare diskussion om hur din fortsatta hantering av ärendet bör läggas upp. Jag kommer därför att ringa dig nu på måndag den 11 april kl. 17.00. Observera att jag ringer från skyddat nummer. Vänligen återkom per mail om den föreslagna tiden inte skulle passa.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende hittills har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare