Vad händer med arv om vi ''bara'' är sambos?

Hej! Jag och min sambo har ett gemensamt barn. Så kom jag in på en artikel där det står att om min sambo dör så ärver jag ingenting utan allt går till barnet ink hus. Men i slutet av artikeln stod det att man kan skriva ett äktenskapsförord. Men när jag googlade på det så måste man vara blivande makar eller redan makar. Vi vill ju egentligen inte gifta oss. Men vad menas med blivande makar? Kan vi förlova oss, sen skriva ett äktenskapsförord och bara inte gifta oss sen? Vi har varit sambos i över 8år och längre lär det bli. Men giftermål är inget för oss. Men stannar vi som "bara" sambos så verkar jag ju inte ha laglig rätt till nånting? Hur gör man som sambos om man vill att den andra partnern ska ärva? Ett testamente verkade ju inte gälla över arvslotten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Bestämmelserna om arv och testamente regleras i ärvdabalken (ÄB), äktenskapsförord regleras i äktenskapsbalken (ÄktB).

Skriva äktenskapsförord?

Det är möjligt att skriva ett äktenskapsförord innan man har gift sig, ett äktenskapsförord mellan blivande makar blir dock inte gällande förrän datumet för giftermålet, se 7 kap. 3 § ÄktB. Det finns således ingen mening med att skriva äktenskapsförord om ni inte tänker gifta er.

Om arvsrätt och testamente

Det är endast bröstarvingar(Barn) ur den första arvsklassen som har legal rätt att kräva sin s.k. laglott, oavsett testamente, 7 kap. 3 § ÄB. Det innebär att de som alltid har legal rätt till arv är barn till den avlidne. Laglotten innefattar halva arvslotten, det innebär att en person som har ett barn och avlider kan testamentera bort halva sin kvarlåtenskap medan barnet har legal rätt till den andra halvan.

Skulle ni vara gifta och den ena maken dör, ska arvet från denne gå till den efterlevande maken enligt 3 kap. 1 § ÄB. Det innebär att den andra maken får fri förfoganderätt över arvet och kan i stort sätt kan göra vad hen vill med egendomen, förutom att testamentera vidare den eller genom gåva väsentligt minska den (3 kap. 2-3 §§ ÄB). När den efterlevande maken sedan går bort får barnen ut en kvotdel av arvet i form av efterarv.

Den legala arvsordningen är utformad på ett sätt som motverkar att göra bröstavingar arvlösa. Trots att man som make ärver kvarlåtenskapen, är det med fri förfoganderätt och inte med äganderätt.

Sammanfattningsvis

Precis som du skriver så väger laglotten tyngre än ett testamente, men laglotten innefattar bara halva arvslotten. Man kan därför testamentera bort halva sin kvarlåtenskap till sin sambo.

Jag hoppas att detta gav dig svar på dina frågor, tveka inte på att höra av dig igen om något dyker upp eller är oklart.

Vänligen

Elmer Mårtensson WallhultRådgivare