FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt16/08/2023

Vad händer med en framtidsfullmakt efter dödsfall?

Framtidsfullmakt. Om fullmaktsgivaren avlider innan oförmågan enligt 1 § inträffat, gäller fullmakten efter dödsfallet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om framtidsfullmakter finns i Lag om framtidsfullmakter.

Vad är en framtidsfullmakt?

En framtidsfullmakt är en fullmakt som någon (fullmaktsgivaren) ger åt en fysisk person (fullmaktshavaren) att företräda fullmaktsgivaren för det fall han eller hon på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller något liknande förhållande varaktigt och i huvudsak inte längre har förmåga att ha hand om de angelägenheter som fullmakten avser (1 § lag om framtidsfullmakter).

När börjar framtidsfullmakten gälla?

Framtidsfullmakten börjar gälla när fullmaktsgivaren tappar förmågan på så sätt som lagen föreskriver. Det är fullmaktshavaren som bedömer om framtidsfullmakten har trätt i kraft. Detta gäller dock inte om det i fullmakten har bestämts att ikraftträdandet ska prövas av domstol eller om fullmaktshavaren annars begär en sådan prövning (9 § lag om framtidsfullmakter). Fullmaktshavaren ska underätta fullmaktsgivaren och dennes släktingar om att framtidsfullmakten trätt i kraft och vad den innehåller (10 § lag om framtidsfullmakter).

Vad händer med en framtidsfullmakt vid dödsfall?

Som utgångspunkt gäller en framtidsfullmakt som trätt i kraft även efter fullmaktsgivaren har avlidit (28 § lag om framtidsfullmakter och 21 § Avtalslagen). Det krävs dock att det inte föreligger särskilda omständigheter mot detta, som att att innehållet med framtidsfullmakten förlorar sin mening i samband med dödsfallet.

För att en framtidsfullmakt ska gälla efter att fullmaktsgivaren avlider krävs att framtidsfullmakten trätt i kraft redan innan dödsfallet. Vidare kan en fullmaktsgivare som inte vill att framtidsfullmakten ska gälla efter dennes död kan ange detta i fullmakten. Då kommer den inte gälla efter att han eller hon avlider.

Sammanfattningsvis

Utgångspunkten är att en framtidsfullmakt som trätt i kraft gäller även efter fullmaktsgivarens död, om det inte anges i framtidsfullmakten att så inte ska ske eller om det föreligger särskilda omständigheter. För att framtidsfullmakten ska fortsätta gälla efter fullmaktsgivarens bortgång krävs dock att framtidsfullmakten måste ha trätt i kraft. Som ovan beskrivits sker detta när fullmaktsgivaren inte längre kan ta hand om sina angelägenheter. Om fullmaktsgivaren avlider innan framtidsfullmakten trätt i kraft gäller den alltså inte heller efter dödsfallet.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Linnea BrundinRådgivare