Vad händer med gemensamma konton vid arv?

Hej! Min mormor avled före sin sambo. De hade ett gemensamt konto, där båda var kontoinnehavare. De hade ett testamente där var och en ärver den andra vid dödsfall. Kvarlevande sambon avskrev sig arvsrätten till 100% för detta testamente till mormors arvingar. Vad gäller för det gemensamma kontot, när den efterlevande sambon avskrev 100% arvsrätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad händer med gemensamma konton vid arv?

Eftersom din mormor och hennes sambo gemensamt ägde kontot anses de båda ha samäganderätt till kontot. När både din mormor och hennes sambo har samäganderätt kommer de anses äga lika mycket av kontot då det rimligtvis inte går att bevisa något annat ägandeförhållande (1 § samäganderättslagen). Eftersom din mormor äger halva kontot kommer hennes arvingar ha rätt till denna delen av kontot.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare