FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/03/2021

Vad händer med lägenheten om jag säger upp mitt borgensavtal?

Hej!

Jag står som borgenär på min mammas lägenhet och undrar vad som händer med lägenheten om jag säger upp mig som borgenär. Får min mamma bo kvar? Det har gått över två år och min mamma har skött betalningen av hyran.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En borgensförbindelse som finns som säkerhet att hyresgästen betalar hyran får i regel sägas upp två år efter den tecknats (12 kap 28 a § jordabalken).

Det innebär att du har rätt att säga upp din borgensförbindelse. Däremot betyder det inte att hyresvärden inte kan kräva att din mamma hittar en ny borgensman. Det finns dock inget lagkrav på att hyresgästen måste ha en ny borgensman utan detta är upp till hyresvärden att bestämma.

Säger du upp din borgensförbindelse blir du fri från ansvar. Förhållandet mellan hyresvärd och din mamma förblir dock oförändrat.

Ifall hyresvärden kräver en ny borgensman och ni inte hittar någon sådan kan hyresvärden säga upp din mammas hyresavtal. Din mamma kan dock ändå ha rätt till ett förlängt hyresavtal efter uppsägningen. Det beror på att man som hyresgäst har ett besittningsskydd. Besittningsskyddet ska ge hyresgästen rätt till förlängt avtal om denna inte har misskött sig (12 kap 46 § jordabalken). Eftersom du skriver att din mamma har skött betalningarna borde hon alltså kunna få sitt hyresavtal förlängt oavsett.

Jag rekommenderar att ni stämmer av med hyresvärden vad som gäller i ert fall och sedan går vidare därifrån.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Lycka till,

Maya HempelRådgivare