Vad händer med leasingbilen när leasingföretaget går i konkurs?

Företaget som jag ingick leasingavtal med har gått i konkurs och finns inte kvar.

Vad händer med min leasingbil?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad händer med leasingbilen?
I ett leasingförhållande är det leasegivaren som äger leasingobjektet, dvs bilen i ditt fall. Som leasetagare får du endast en rätt att nyttja bilen mot en ersättning utan att själva äganderätten för bilen övergår på dig. Eftersom bilen alltså ägs av företaget kommer bilen utgöra en tillgång som troligtvis kommer att säljas i samband med konkursen för att skulderna som bolaget har ska kunna betalas. Du kommer troligtvis att behöva lämna tillbaka bilen till företaget och leasingavtalet avbryts därför.

Det kan dock vara så att bilen säljs med leasingavtalet vidhängade. Det skulle i så fall innebära att bilen säljs till ett annat företag som helt enkelt tar över leasingkontraktet och att du på det sättet kan behålla bilen. Det beror dock helt på hur omständigheterna kring försäljningen av bilen ser ut, men det är alltså inte helt omöjligt att det sker.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare