Vad händer med min makes enskilda egendom när han dör?

Hej!

Familjestatus: gift med särkullsbarn.

Min man har eget företag där det finns ett äktenskapsförord där 50% av aktierna är enskild egendom. Stämmer det att äktenskapsförordet/den enskilda egendomen "bryts" om han avlider? Alltså att både jag och hans barn ärver honom precis som i normalfallet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du och din make inte har gemensamma barn, och att din make har barn som inte är dina (särkullbarn). Vidare tolkar jag frågan som att du undrar om både du och hans barn kommer att få ta del av din makes enskilda egendom vid hans död. Regler om arv och äktenskap finns i Ärvdabalken (ÄB) respektive Äktenskapsbalken (ÄktB).

Enskild egendom och giftorättsgods

Jag tänkte först klargöra skillnaden mellan enskild egendom och giftorättsgods. Du skriver att din man har aktier som är enskild egendom. Enskild egendom är egendom som inte ingår i bodelning när ett äktenskap upplöses, t.ex. på grund av ett äktenskapsförord (7 kap 2 § ÄktB). Den egendom som ingår i bodelningen kallas för giftorättsgods och är all egendom som inte gjorts till enskild (7 kap 1 § ÄktB).

Vem ärver din makes enskilda egendom?

Det första som kommer att ske om din make dör är en bodelning. Denna bodelning görs mellan dig och din makes dödsbo (9 kap 1 § ÄktB och 23 kap 1 § andra stycket ÄB) och innebär att allt giftorättsgods delas lika mellan er (11 kap 3 § ÄktB). Hälften av giftorättsgodset kommer således att tillfalla dig. Aktierna kommer alltså inte att ingå i bodelningen.

Din makes kvarlåtenskap kommer att bestå av hälften av giftorättsgodset från bodelningen och hans enskilda egendom. Denna kvarlåtenskap kommer att tillfalla hans bröstarvingar, det vill säga hans barn (2 kap 1 § ÄB).

Testamente

Möjligheten för dig att få ta del av hans enskilda egendom är om din make testamenterar denna till dig. Särkullbarnen har dock fortfarande rätt till sin laglott, som utgörs av halva arvslotten (7 kap 1 § ÄB). Särkullbarnen kan även välja att avstå sitt arv och istället ta del av ett efterarv när du dör (3 kap 9 § ÄB).

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan sägas att det är din makes barn som kommer att ärva hans enskilda egendom. Om ni vill säkerställa att även du får del av den enskilda egendomen rekommenderar jag att ni skriver ett testamente.

Jag hoppas att jag har lyckats svara på dina frågor, och om du skulle undra över något mer är du välkommen att skicka in en fråga till oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Jennie AskengrenRådgivare