Vad händer med mitt arv när mitt barn bor utomlands?

Jag är inte svensk och jag vill veta vad som händer med mina pengar som jag har på bankkonton när jag dör? Kan mitt barn som bor utomlands ta ut mina pengar? Tack.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar vad som händer med dina tillgångar då du går bort och då ditt barn bor utomlands. Svaret beror bland annat på vilka länder det handlar om, då det blir en internationellt privaträttslig fråga. Det finns EU-rättsliga regler på området, varför jag i detta svar kommer att utgå från dessa regler. Arvsförordningen (EU nr 650/2012) likställs med en vanlig lag i länder som är medlemmar i EU. Har jag missuppfattat frågan är du varmt välkommen att höra av dig på nytt.

Vilket lands lagstiftning ska tillämpas?

Inom EU-rätten finns Arvsförordningen som reglerar bland annat tillämpliga lagar inom EU då det gäller frågor om arv. Förordningen syftar till att bland annat säkerställa att bevara friheten, säkerheten och rättvisa.

I art. 21 Arvsförordningen stadgas att tillämplig lag är den lag som gäller där den avlidne hade sin hemvist vid sin död. Vid fastställande av hemvist bör myndigheten som fastställer arvet göra en helhetsbedömning av omständigheterna kring den avlidnes liv under de år som föregick dödsfallet och vid tidpunkten för dödsfallet. Särskilt hur varaktig och regelbunden den avlidnes vistelse i den berörda staten har varit ska beaktas (Arvsförordningen skäl 23). Även sociala kopplingar och familj ska beaktas. Med andra ord är hemvisten det land som personen hade starkast anknytningar till.

Om du vill att en annan lag ska tillämpas, exempelvis om du är medborgare i ett annat land, går det att skriva ett testamente där du gör ett lagval (Arvsförordningen art. 22).

Tillämplig svensk lagstiftning

Om det anses att svensk lagstiftning är tillämplig vid din bortgång så kommer svaret att utgå från ärvdabalken (ÄB) och dina barn är de närmsta arvingarna (2 kap. 1 § ÄB). Det görs inga skillnader för barn som bor i Sverige eller barn som bor utomlands. Efterlevande make ärver dock, om inte annat har bestämts i ett testamente, före gemensamma barn (3 kap. 1 § ÄB).

Innan bröstarvingarna kan ta del av arvet ska bouppteckningen, det vill säga ett dokument där dödsboets tillgångar samt skulder redovisas, registreras hos Skatteverket. Bouppteckningen ska göras senast 3 månader efter dödsfallet (20 kap. 1 § ÄB).

När skatteverket har registrerat bouppteckningen används den ofta för att visa vem som kan företräda dödsboet. Detta används bland annat för att sälja fastigheter eller för att avsluta konton, och ligger även till grund för bodelningen och arvskifte. Efter att bouppteckningen registrerats kan dödsboet avvecklas genom ett så kallat arvskifte. Vid arvskiftet delar dödsbodelägarna upp den bortgångnes tillgångar mellan varandra eller enligt vad som står i ett testamente (23 kap. 1 § ÄB). När dödsbodelägarna har kommit överens om hur arvet fördelas så ska de underteckna en arvskifteshandling (23 kap. 4 § ÄB). Arvskifteshandlingen kan sedan användas som en form av bevis, eller legitimation, för att banken ska betala ut pengarna från det bortgångnes bankkonto.

Sammanfattningsvis har jag i detta svar utgått från att svensk lag blir tillämplig. Lagen som blir tillämplig beror på vart du anses ha din hemvist. Är du medborgare i flera länder kan du även i ett testamente göra ett så kallat lagval där du kan välja vilket lands arvslagar som ska bli tillämpliga. Ditt barn kan ta ut dina pengar, oavsett om barnet bor i ett annat land. För att kunna ta ut pengarna från ditt bankkonto krävs enligt svensk rätt en så kallad arvskifteshandling.

Jag hoppas att du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Klara ThyrénRådgivare