Vad händer med testamentet om testamentstagare avlider före testator?

Hej! Jag har en fråga som gäller "tänk om" och sedermera har detta scenario ej ägt rum. Min mamma (77 år) har varit tillsammans med en man i över femtio år och dom har bott ihop i samma hus merparten av tiden. Han är nu äldre (83 år) och beslutat att hon ska få ärva halva huset samt bohag, och detta är inskrivet i testamentet som dom utformat ihop och fått underskrift på av vittnen osv, så allt finns på papper. (Dom är dock EJ gifta och aldrig varit så heller) Han(mammas sambo) har en biologisk son som har full vetskap om testamenteringen av hus samt bohag. Jag som skriver är ej hans biologiska barn utan ärendet rör som sagt min mamma och eventuellt mig ? Min fråga är följande! OM min mamma skulle gå bort tidigare än hennes sambo, avskrivs hennes del av huset eller tillfaller den delen mig? Jag tänker eftersom jag ärver henne och hennes tillgångar så kan väl inte den gå upp i rök och avskrivas helt? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att din fråga gäller den testerade egendomen och vad som händer med den om din mamma (testamentstagare) går bort innan hennes sambo (testator).

Reglering

Arvsrätten regleras i Ärvdabalken (ÄB).

Ditt fall

Det finns en s.k. representationsrätt i 11 kap 6 § ÄB som behandlar testamentstagares avkomlingars rätt att träda i testamentstagarens ställe när denne är död. En förutsättning för att regeln ska vara tillämplig är att du är arvsberättigad efter testatorn. Däremot behöver inte testamentstagaren vara arvsberättigad efter testatorn. Rätten att träda istället för en testamenstagare gäller alltså enbart om även den personen som träder istället (du) själv hade varit arvsberättigad efter testatorn.

Jag ska försöka förtydliga detta.

Du är arvsberättigad efter din mamma eftersom du är hennes bröstarvinge. Eftersom det är din mammas sambo som har skrivit ett testamente är han testator och din mamma är testamentstagare. Du är inte arvsberättigad efter din mammas sambo och därför kan inte testamentet tillfalla dig som arvinge när din mamma går bort. Hade du däremot varit arvsberättigad efter din mammas sambo, hade du kunnat träda istället för henne och testamentet hade tillfallit dig. Det är detta som är representationsrätten som framgår av 11 kap 6 § ÄB.

När det gäller testamente är det dock viktigt att komma ihåg att det alltid ska tolkas i enlighet med testatorns vilja (11 kap 1 § ÄB). Finns det en sådan uppenbar vilja från din mammas sambo, att du ska träda istället för henne  gäller förstås det.

Om det är så att testamentet inte kan verkställas kommer testamentet att tillfalla de universella testamentstagarna (om sådana finns) enligt 11 kap 7 §. Universella testamentstagare är ett begrepp som innebär att om det finns andra testamentstagare enligt testamentet så kommer den avlidnes del att tillfalla dessa. Om det inte finns några universella testamentstagare träder den legala arvsordningen in (se 2 kap ÄB).

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Tilda HanssonRådgivare