Vad händer när en andrahandshyresgäst betalar för hög hyra?

Hej

Jag undrar om det är till er jag vänder mig när jag hyr i andra hand och jag tycker att hyresvärden tar en onormal hyra av mig?

Det är en bostadsrättsförening

Hyr en tvåa på 45m2 på stora Essinge i Stockholm.

Skälig hyra säger Samtrygg 9 770 - 12 930 kr/månad för detta och jag betalar 15 000:-

Jag vet att jag kanske får skylla mig själv, men det är inte lätt att få en bostad i Stockholm

Tack på förhand

Trevlig helg

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 12 kap. 55§ st. 1 Jordabalken (JB) ska vid tvist om hyrans storlek hyran fastställas till skäligt belopp. Hyran är inte att anses som skälig om den är påtagligt högre än hyran för lägenheter som med hänsyn till bruksvärdet är likvärdiga.

Vid en prövning enligt första stycket ska enligt 12 kap. 55§ st. 4 JB i fråga om en lägenhet som upplåts i andra hand, en hyra som hyresvärden betalar med tillägg för möbler, utrustning och andra nyttigheter aldrig anses som skäligt. Ett tillägg för möbler mm, får inte överstiga 15 procent av den hyra som hyresvärden betalar. Du får alltså bedöma om din hyra är skälig baserat på vad din hyresvärd betalar.

Ifall det är så att din hyra är oskälig utgör detta förvarande faktiskt en förverkandegrund vilket med enklare termer innebär att hyresavtalet för din hyresvärd (primärhyresgästen) kan upphävas enligt 12 kap. 42§ p. 6 JB. Din hyresvärd kan även bli skadeståndsskyldig mot dig enligt 12 kap. 55 f§ JB förutsatt att du som hyresgäst ansöker om detta hos hyresnämnden. Ett beslut om återbetalning av hyra får inte avse längre tid tillbaka än två år före dagen för ansökan.

Förfarandet kan även vara straffbart i enlighet med 12 kap. 65 c§ JB. En hyresgäst som upplåter en bostadslägenhet i andra hand för självständigt brukande utan behövligt samtycke av hyresvärden eller tillstånd av hyresnämnden, och tar emot en hyra för upplåtelsen som inte är skälig enligt 12 kap. 55§ st. 4 JB, döms till böter eller fängelse i högst två år. I ringa fall ska det inte dömas till ansvar.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare