Vad händer om det står fel efternamn på en testamentstagare?

Om det i ett testamente står fel efternamn på en testamentstagare men åtföljt av ett personnummer, vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av Ärvdabalken (ÄB)

Det krävs att vissa formkrav är vara uppfyllda för att en handling ska kunna klassificeras som ett testamente. Ett testamentet ska upprättas skriftligen och att detta ska bevittnas av två personer. Testator ska underteckna testamentet, eller vidkänna sin underskrift i närvaro av två vittnen. Vittnena ska veta att det är ett testamente de bevittnar, men behöver inte ha kännedom om innehållet. Vittnens närvaro är en förutsättning för testamentes giltighet. De ska vara samtidigt närvarande och bestyrka testamentet med sina namn (10 kap 1 § ÄB). Vidare ställs vissa krav på vilka som får vara vittne (10 kap 4 § ÄB)

Förutsatt att testamentet uppfyller de formkrav som gäller för upprättandet av testamente så innebär inte ett felaktigt efternamn på en testamentstagare att testamentet är ogiltigt. Det som däremot kan bli relevant i detta fall är tolkningen av testamentet om felskrivningen resulterar i att det blir svårt att utläsa vem som är testamentstagare. Testamentet ska tolkas i enlighet med testators vilja (11 kap 1 § ÄB). Det centrala för tolkningen är alltså vad som var testators medvetna avsikt och detta tolkas personligt ut testators synvinkel. Om det då är uppenbart vem som avses bör ett felskrivet efternamn åtföljt av ett personnummer på en tesamentstagare inte ha någon betydelse.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Linnea BrundinRådgivare