Vad händer om ens make som har ett särkullbarn avlider?

Jag och min sambo har två gemensamma barn sedan har han ett barn sedan tidigare, alla barn är minderåriga. Vi äger ett hus tillsammans.

Om vi gifter oss, hur blir arvsfördelning om han dör och inget testamente finns?

Hur blir det om jag dör?

Tack för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad som gäller när man är gift och ens make dör

Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB). När en person som är gift avlider ska kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken (3 kap. 1 § ÄB). Vi utgår ju från att du och din man är gifta, så när en av er går bort kommer den kvarlevande maken ärva den avlidnes kvarlåtenskap.

Ett äktenskap anses avslutat när en av makarna avlider (1 kap. 5 § äktenskapsbalken (ÄktB)). När ett äktenskap avslutas brukar oftast en bodelning ske av makarnas egendom innan arvskiftet, vilket innebär att tillgångarna delas lika (9 kap. 1 § ÄktB och 23 kap. 1 § ÄB).

Eventuella gemensamma barn kommer sedan ärva genom efterarv när den kvarlevande maken går bort (3 kap. 2 stycket ÄB). Dvs bröstarvingarna måste vänta tills även den kvarlevande maken avlidit innan de får ta del av kvarlåtenskapen efter båda föräldrarna.

Dock när det kommer till särkullbarn gäller andra regler. Särkullbarn har rätt att få ut sin arvslott direkt, om inte särkullbarnet avstått sin rätt (3 kap. 9 § ÄB). Med arvslott menas den del av kvarlåtenskapen som man har rätt till som bröstarvinge när inget testamente finns.

Följande händer om din make dör först

Om din make dör först kommer arvskiftet bero på om särkullbarnet avstår sin rätt eller inte.

Om särkullbarnet INTE avstår sin rätt kommer hen att få ut sin del på en gång, dvs ⅓ av din makes tillgångar.

Om särkullbarnet istället avstår kommer du ärva hela kvarlåtenskapen och särkullbarnet kommer sedan få ut sin del efter din bortgång. Särkullbarnets del kommer du ärva med fri förfoganderätt, det innebär att du fritt kan disponera egendomen. Det finns dock vissa undantag, det är t.ex. inte tillåtet att skänka bort en stor del av arvet i gåva och inte heller att testamentera bort egendomen (3 kap. 2 och 3 §§ ÄB, 12 kap. 1 § ÄB).

När du sedan dör och särkullsbarnets del ska beräknas kommer egendomsförhållandena som förelåg när din make avled att ligga till grund för beräkningen (3 kap. 2 § ÄB). Dvs särkullbarnet kommer ärva samma andel som ärvdes med fri förfoganderätt av dina nuvarande tillgångar. Eftersom du haft fri förfoganderätt kan andelen särkullbarnet ärver genom efterarv antingen vara en större eller mindre summa beroende på hur kvarlåtenskapen förvaltats.

Följande händer om du dör först

Om du dör först kommer som ovan redovisats för din make ärva hela din kvarlåtenskap och dina barn som är bröstarvingar kommer sedan ärva genom efterarv när hans bortgång.

Hoppas du fick svar på din fråga,

Linnea RosendahlRådgivare