FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/02/2022

Vad händer om jag inte har vinterdäck vid minusgrader?

Om jag inte har vinterdäck och polisen tar mig när det är minusgrader, vad gäller då?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Tillämpligt lagrum

Jag utgår från att din fråga avser personbil. Svaret på din fråga finns i Trafikförordningen (TraF).

Lag på vinterdäck

Det är lag på att ha vinterdäck från den 1:e december till den 31:e mars när vinterväglag råder (18 a§ TraF). Definitionen av vinterväglag lyder enligt följande: "det råder vinterväglag om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan eller vägrenen". Det är polisen på plats som avgör om vinterväglag råder på den specifika platsen. Minusgraderna behöver alltså inte betyda att det är vinterväglag men med tanke på definitionen är det sannolikt att någon av de förutsättningarna är uppfylla när det är minusgrader, men det är som sagt upp till polisen att bedöma. I så fall krävs alltså vinterdäck om det är under perioden 1/12 – 31/3. Det finns däremot några undantag till denna regel då avsaknad av vinterdäck ändå kan accepteras, det kan exempelvis vara om du är på väg att besikta bilen eller om du har en bil som är över 30 år gammal (18 a§ 2 st TraF).

Riskerar böter

Skulle du bli stannad under den angivna perioden och det råder vinterväglag enligt polisens bedömning så riskerar du böter om 1200:- alternativt en varning. Skulle du däremot bli stannad utanför angiven period så riskerar du inte några böter då det inte är lag på vinterdäck även om vinterväglag råder.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Frida KällhageRådgivare