Vad händer om målsägande inte längre vill medverka i brottsutredningen?

Vad händer om man som målsägande i ett ärende som ligger under allmänt åtal väljer att inte längre medverka i utredningen? Kommer polisen då inte längre att höra av sig oavsett vad som händer i brottsutredningen? // Hanna

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Huvudregeln är att åklagaren har s.k. absolut åtalsplikt och därmed absolut förundersökningsplikt. Det betyder att åklagaren är skyldig att driva förundersökningen (brottsutredningen) och väcka åtal om det finns tillräckliga skäl för detta. Detta gäller även om den som har anmält brottet inte längre vill medverka eller tar tillbaka uppgifter.

Vänligen,

Rosa Nicole AbasRådgivare