Vad händer om man är nöjd med dödsboanmälan?

Vår far har nyligen dött. Änkans gemensamma barn (två stycken) vill att särkullsbarnen (tre stycken) ska skriva på en dödsboanmälan. Särkullsbarnen vill helst att en bouppteckning görs, trots att de gemensamma barnen hävdar att det inte finns några tillgångar. Om särkullsbarnen inte godkänner dödsboanmälan måste de då betala för bouppteckningen (trots att de inte begärt den)? Vad händer om de inte skriver under dödsboanmälan?

Lawline svarar

Hej, tack för att du valde att vända dig till Lawline med din fråga!

Dödsboanmälan eller bouppteckning

När en person dött ska en bouppteckning eller dödsboanmälan göras. Dödsboanmälan sker då den avlidens tillgångar inte överstiger kostnaderna för begravning samt eventuell gravsten (20 kap. 8 a § första stycket ärvdabalken). Denna formen är nästan som en "enklare" variant av bouppteckning. En bouppteckning sker då den avlidnes tillgångar överstiger kostnaderna för begravning samt eventuell gravsten. Det finns även mer krav vid bouppteckning, exempelvis ska alla dödsbodelägare kallas (20 kap. 2 § ärvdabalken).

Kostnaderna för bouppteckning

Vad gäller kostnaderna för bouppteckning så ska dessa i första hand betalas ur dödsboets tillgångar. Skulle det däremot vara så att man som dödsbodelägare efter dödsboanmälan skett ändå vill att en bouppteckning genomförs är detta möjligt. Detta kan ske om man begär det samt ställer en säkerhet för bouppteckningskostnaden. Ett annat scenario är om det visar sig att det finns en tillgång efter den avlidne som gör att tillgångarna blir större än kostnaderna i dödsboet (20 kap. 8 a § tredje stycket ärvdabalken).

Kostnaderna för detta kan särkullbarnen behöva stå för om de skulle begära en bouppteckning och det saknas indikationer på att tillgångarna överstiger skulderna. Skulle det däremot visa sig att det finns egendom som överstiger skulderna så ska en bouppteckning ske oberoende av ställd säkerhet för bouppteckningskostnaderna då förutsättningarna att enbart genomföra en dödsboanmälan inte längre föreligger.

Med vänliga hälsningar,

Madelen HenrikssonRådgivare