FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott31/03/2022

Vad händer om man hoppar av militär grundutbildning med värnplikt?

Hej!

Vad händer om man hoppar av värnplikten? Vad för straff och konsekvenser blir det? Får man en prick i registret och hur länge isåfall?

Tacksam för svar på dessa frågor

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar vilka konsekvenserna kan bli om man vägrar att fullfölja en påbörjad militär grundutbildning med värnplikt.

Svaret på din fråga finner vi i Lag om totalförsvarsplikt.

Det hade troligtvis inneburit ett brott mot totalförsvarsplikten

Att uppsåtligen avvika eller utebli från värnplikt och om denna gärning är ägnad att medföra avsevärt men för utbildningen eller tjänsten i övrigt är ett så kallat brott mot totalförsvarsplikten. Det kan medföra böter eller fängelse i högst ett år (10 kap. 2 § Lag om totalförsvarsplikt).

Om man medvetet hoppar eller struntar i värnplikten så är kravet på uppsåt med största sannolikhet uppfyllt. Vidare brukar en veckas frånvaro från värnplikten anses medföra "avsevärt men för utbildningen eller tjänsten i övrigt". Eftersom jag tolkar din fråga som att man missar mer än en vecka när man "hoppar av" den militära grundutbildningen med värnplikt så kommer därför även detta rekvisit att vara uppfyllt. Alltså skulle det ses som ett brott mot totalförsvarsplikten. Exakt vad straffet skulle bli kan jag tyvärr inte spekulera om eftersom det beror på omständigheterna i det enskilda fallet men som sagt kan brottet medföra böter eller fängelse i högst ett år.

Allmänt om hur länge en prick finns kvar i belastningsregistret

Om man skulle bli dömd för brott mot totalförsvarsplikt skulle man även få en prick i belastningsregistret (3 § 1 p. Lag om belastningsregistret). Vid påföljd av böter finns pricken i regel kvar i registret i fem år (17 § 9 p. Lag om belastningsregistret). Vid påföljd av fängelse finns pricken i regel kvar under tio år efter frigivningen (17 § 1 p. Lag om belastningsregistret).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Isaac JurisRådgivare