Vad händer om man ljuger om sin identitet vid ansökan om uppehållstillstånd?

Hejsan, Jag sökte asyl i Sverige sedan år 2004 och 2010 fick jag uppehålstillståndet och nyligen efter 12år blev jag beviljat medbörjaskapet. Jag har aldrig begott något brott under mitt vistelse och har även 2 barn med en svensk kvinna som snart bli de 13år och 11år gamla. Dilema är att alla dessa år har jag ljugit och förfalskade mitt Identitet. Eftersom mitt riktiga land inte var i krig, ljög jag om mitt föddelseort (land), namn och ålder. Nu när jag nylige fick mitt medbrgaskap, började jag mår dålig och få mycket dåligt samvete. Skulle det bli ett brott om jag berätta sanningen? Med Vänliga Hälsningar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är olagligt att lämna oriktiga uppgifter om sin identitet i ansökan om uppehållstillstånd

För att bli beviljad asyl i Sverige krävs att du klarlägger din identitet och födelseort, för att Migrationsverket ska bedöma om du är i behov av skydd. En person som bedöms vara i behov av skydd får en status som flykting eller alternativt skyddsbehövande, vilket följer av 4 kap 1-2 §§ och 5 kap 1 § utlänningslagen (UtlL). Du skriver i frågan att du fått uppehållstillstånd och beviljats svenskt medborgarskap genom att du ljugit om vem du är och din födelseort eftersom det inte pågick krig på din egenliga födelseort. Det är olagligt att lämna oriktiga uppgifter om sin identitet, 20 kap 6 § andra punkten UtlL. Den som lämnar oriktiga uppgifter i en ansökan om uppehållstillstånd kan dömas till böter, och om omständigheterna är försvårande, även fängelse i upp tills sex månader. Om omständigheterna är försvårande i ditt fall kan jag tyvärr inte bedöma då jag inte känner till alla omständigheter. Men vad som kan sägas är att du begått ett brott genom att ljuga om din identitet i ansökan.

Lögnerna kan medföra att uppehållstillståndet återkallas och att du utvisas ur Sverige

Lögnerna innebär också att Migrationsverket kan återkalla ditt uppehållstillstånd och besluta att utvisa dig från Sverige. Detta följer av 7 kap 1 § första stycket UtlL. Undantag från det som nyss sagts gäller om du vistats i Sverige mer än fyra år, i sådana fall kan uppehållstillståndet endast återkallats om det finns synnerliga skäl för återkallandet, 7 kap 1 § tredje stycket UtlL. Av frågan framgår att du befunnit dig i Sverige i mer än fyra år. Men bedömningen om det föreligger synnerliga skäl kan jag dessvärre inte göra då jag inte känner till alla omständigheter i ditt fall. Utvisning enligt ovan förutsätter att du inte är svensk medborgare, vilket du i frågan redogör för att du är.

Ett svenskt medborgarskap återkallas inte och en svensk medborgare får inte utvisas

Idag är det inte möjligt att återkalla ett svenskt medborgarskap på grund av omständigheten att du fått det genom att ljuga. Detta eftersom medborgarskap är en absolut rättighet. Det är endast uppehållstillstånd som kan återkallas om man lämnat felaktiga uppgifter eller undanhållit information av betydelse. Det framgår även av 2 kap 7 § regeringsformen (RF) att en svensk medborgare aldrig får utvisas. Dina lögner i ansökan om uppehållstillståndet kommer alltså inte medföra att du utvisas och straffbestämmelserna som jag ovan redogjort för kommer inte heller att aktualiseras.

Sammanfattning

En person som ljuger i sin ansökan om uppehållstillstånd kan få tillståndet återkallat, förutsatt att personen är utländsk medborgare. Men en person som fått ett svenskt medborgarskap kan inte utvisas och medborgarskapet kan inte återkallas på grund av att man ljugit. Att du ljugit i din ansökan är brottsligt, men du kommer inte att kunna utvisas eller straffas för det eftersom du är svensk medborgare.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline eller boka tid med någon av våra duktiga jurister.

Vänligen,

Anna FalkRådgivare