Vad händer om man påbörjar arbetet med en lovpliktig åtgärd innan den i startbeskedet utsatta tiden?

Vi har fått ett bygglov den 20/10 på hus & häststall. Sedan startbesked den 23/10. I startbesked står att vi ej får påbörja åtgärd före den 24/11, då bygglovet vinner laga kraft. Vi läser oss till på Boverkets hemsida att byggherren har rätt att påbörja åtgärden på egen risk. Vi vet att beslutet kan överklagas, men våra tre grannar har lämnat sitt medgivande och fastigheten ligger ute på landet, så risken känns låg. Fastigheten omfattas av landskapsbildsskydd. Detta har vi sökt och fått godkänt av Länsstyrelsen den den 28/9. Detta beslut vann laga kraft den 18/10. Enhetschefen på byggnadsnämnden i vår kommun känns ganska liberal och har muntligen sagt till oss att vi kan påbörja vårt bygge redan nu. Vår egen handläggare är dock väldigt bestämd med att vi absolut inte får påbörja någonting före den 24/11. Vilka konsekvenser kan vi förvänta oss eller riskera om vi, mot vår handläggares inrådan, påbörjar arbetet nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende plan- och bygglagen (PBL)

I 9 kap. 42 a § 1 st. PBL sägs att ett beslut om att ge bygglov, rivningslov eller marklov får verkställas fyra veckor efter det att beslutet har kungjorts enligt 41 a § i samma kapitel, även om det inte har fått laga kraft. Bestämmelsen är relativt ny och trädde i kraft den 1 juli 2018, samma år som den nya (nuvarande) förvaltningslagens ikraftträdande. Bestämmelsen innebär dock inte någon ändring beträffande startbeskeden. Ett sådant utgör fortfarande ytterligare en förutsättning för att kunna påbörja en lovpliktig åtgärd.

Under den lagstadgade tidsfristen om fyra veckor har varje sakägare rätt att överklaga beslutet, vilket naturligtvis kan leda till att det inte vinner laga kraft förrän långt senare, allt beroende på hur många instanser som i slutändan kommer att ha prövat ärendet. Men du kan som sökande med erhållet startbesked under alla omständigheter alltid påbörja arbetet fyra veckor efter kungörandet. I förevarande fall bedömer du i och för sig att risken för att någon skulle hänskjuta den här frågan till en överinstans som tämligen låg, vilket möjligtvis kan tala för ett omedelbart igångsättande.

Men som svar på din faktiska (och enda) fråga kan följande anföras. Enligt 11 kap. 51 § PBL riskerar du att behöva betala en byggsanktionsavgift om du skulle sätta igång direkt, se även 11 kap. 57 § PBL. Däri anges nämligen att om någon bryter mot en bestämmelse i 810 kap. eller i föreskrifter eller beslut som har meddelats med stöd av någon av bestämmelserna i 16 kap.210 §§ eller mot en bestämmelse i en EU-förordning om krav på byggnadsverk eller byggprodukter, ska tillsynsmyndigheten ta ut en särskild avgift (byggsanktionsavgift) enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av 16 kap. 12 §.

Jag ställer mig därför tveksam till enhetschefens uttalande. Det är vid en närmare eftertanke till och med ganska uppseendeväckande eftersom det i den ovan nämnda bestämmelsen stipuleras att tillsynsmyndigheten ”ska” ta ut en särskild avgift, dvs. en byggsanktionsavgift, om någon bryter mot exempelvis 9 kap. 42 a § PBL. Regeln är således inte fakultativ. Den är obligatorisk. Och byggnadsnämnden är tillsynsmyndighet, se 11 kap. 3 § PBL. Det finns förvisso en undantagsmöjlighet i 9 kap. 42 a § 2 st. PBL, men då ska ett formellt beslut manifesterat i skrift fattas av byggnadsnämnden. Ett muntlig utsaga från en enskild medarbetare duger inte.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare