Vad händer om man parkerar med två synliga parkeringsskivor?

Hej! Jag hade parkerat min bil med en p-skiva som jag hade ställt in med en korrekt ankomst tid i framrutan på bilen.

Hade ytterligare en p-skiva i min fack inne i bilen men som syns ifall man går väldigt nära bilen och kikar vad som finns ytterligare i min bil.

Jag har en äldre bil därav har jag en fack högre upp där jag brukar ha allt möjligt men denna gången var det en p-skiva som låg där.

Fick böter på 450 kr pågår av "2 p-skivor synliga" men eftersom den ena med en korrekt tid var framställd i framrutan och den andra i en synlig fack i min bil är det korrekt att jag får betala boten?

Ställde frågan till p-vakt bolaget om en p-skiva är Synlig på min bilsäte är det också böter då som gäller.

Fick svaret att man får inte äga fler än 1 p-skiva per bil.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om parkeringsskivor finns i Trafikförordningen. Enligt 3 kap. 49 a § 3 p. ska skivan placeras framtill i eller, om detta inte är möjligt, på fordonet med tidsangivelsen väl synlig och läsbar utifrån. Bestämmelsen i Trafikförordningen kan tolkas på så sätt att det endast ska röra sig om en skiva och att tidsangivelsen på denna ska vara synlig och läsbar utifrån, vilket den inte är om det rör sig om två parkeringsskivor. I ett rättsfall från Högsta domstolen, NJA 2014 s. 755, framgår det att parkeringsskivan inte nödvändigtvis behöver vara placerad så att den är synlig genom vindrutan, utan kravet är att den är "placerad framtill". När man parkerar med två synliga parkeringsskivor framtill i eller på fordonet anses därför inget av dem giltig då parkeringsvakten inte med säkerhet kan bestämma den korrekta ankomsttiden.

Utifrån den information du presenterat verkar parkeringsbolaget ha agerat korrekt då det fanns två synliga parkeringsskivor placerade framtill i fordonet.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare