Vad händer om man reser utan uppehållstillståndskort?

Hej, Jag har tidsbegränsad uppehållstillstånd, och fått det 2017.Sedan åkte till mitt land i 2017 för 10 dagar och kommer tillbacka i svergie. Kan jag förlora min uppehållstillstånd??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du har ett tidsbegränsat uppehållstillstånd så antar jag att du har ett uppehållstillståndskort, då man får detta utfärdat som bevis för sitt uppehållstillstånd. Detta kort används som bevis på att du har uppehållstillstånd men kan inte användas som ID- eller resehandling.

När man återvänder till Sverige efter utlandsresan måste man både ha (1) ett giltigt pass och ditt (2) uppehållstillståndskort, se Migrationsverkets hemsida.

För att kunna återvända till Sverige måste du alltså kunna visa upp dessa handlingar. Om du saknar uppehållstillståndskortet kommer du inte förlora ditt uppehållstillstånd, men troligen stöta på problem med att återvända till Sverige när du ankommer till flygplatsen. Jag rekommenderar dig att redan nu kontakta Migrationsverket för alternativa lösningar så att du kan återvända; exempelvis skulle du kunna få ditt uppehållstillståndskort skickad till dig.

Jag hoppas att din situation löser sig och jag uppmanar dig att kontakta Migrationsverket så fort du kan,

Många vänliga hälsningar,

Victoria AnderssonRådgivare