FrågaKÖPRÄTTKöplagen31/03/2022

Vad händer om säljaren inte dyker upp?

Bestämde träff med en säljare angående annons på facebook, säljaren dök aldrig upp och jag slösade 500 kr i bensin samt 7 timmar av min tid. Fick sedan en ursäkt dagen efter då hon sa att hon fick jobba över. Jag svarade och sa att det är sånt som händer och att jag kan åka upp igen, men fick inte något svar. Nu ser jag att hon tagit bort annonsen och antar att hon sålt det till någon annan. Är det ok enligt lag att göra så?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Köpavtal
Det rättsliga förhållandet mellan dig och säljaren gäller ett köp. Jag tolkar din beskrivning som att både du och säljaren är privatpersoner (i motsats till näringsverksamheter). Därför är köplagen (KöpL) tillämplig, 1 och 4 § KöpL.

I allmänhet innebär avtal bl.a. förpliktelser för avtalsparterna. Exempel på förpliktelser vid köpavtal är för säljaren att överlämna varan och för köparen att betala för den. Om säljaren inte överlämnar varan enligt avtalet, så har köparen rätt till att kräva påföljd, 22 § KöpL. Påföljderna kan vara bl.a. fullgörelse och skadestånd, 24 respektive 27 § KöpL.

Låt säga att ditt antagande om att säljaren sålt vidare varan är riktigt. I så fall har säljaren svårt, rent praktiskt, att fullgöra köpet – hon har ju inte varan kvar hos sig. Med andra ord lär du inte, av praktiska skäl, kunna kräva fullgörelse av köpet.

Har säljaren inte överlämnat varan och anledningen till detta inte är utanför säljarens kontroll, så har köparen rätt till skadestånd för den skada hen lidit. Du har gett säljaren möjlighet att genomföra köpet vid ett senare tillfälle. Därmed utesluter jag något hinder utanför hennes kontroll. På grund av detta samt att du slösat 500 kr i bensin, så har du rätt att kräva skadestånd. Skadeståndets storlek motsvarar de bensinpengar du slösat (utgifter), alltså 500 kr, 67 § KöpL.

Två köpare – en vara
Låt säga, än en gång, att ditt antagande är riktigt om att säljaren sålt varan (saken) till någon annan. I så fall har säljaren dubbelförfogat över saken. Hon har förfogat – alltså sålt – saken till två köpare, du och någon annan. Som utgångspunkt har du bättre rätt till saken än den andre (den senare köparen) eftersom du köpte varan först. Dock, har den senare köparen bättre rätt till saken om hen har gjort ett s.k. godtrosförvärv.

För att den andre köparen ska ha gjort ett godtrosförvärv, så behöver hen ha fått saken i sin besittning och hen ska vara i god tro, 2 § lagen om godtrosförvärv.

Med besittning menas att den andre köparen tagit emot saken – förenklat: hen har fått den i sina händer. I ditt fall vet vi inte om detta har skett, men det är, tyvärr, högst sannolikt.

Med god tro menas att den andre köparen inte kände till vid hens köptillfälle att saken redan sålts till dig. Visste den andre köparen att saken redan var såld, så är hen inte i god tro – med andra ord: då hade hen varit i ond tro. Om den andre köparen är i god eller ond tro är svårt för oss att veta. Det är i vart fall svårt för oss att bevisa den andre köparens onda tro, tyvärr.

Sammanfattning
På grund av att säljaren inte avlämnat varan, så har du rätt till 500 kr i skadestånd. Har den andre köparen gjort ett godtrosförvärv, så har du tyvärr förlorat rätten till saken/varan.

Jag hoppas du fått din fråga besvarad!

Johan EkstrandRådgivare