Vad händer vid makes död när det finns särkullbarn?

Hej! Min man har avlidit och vi har inte äktenskapsförord. Han har två barn sedan tidigare. Vi hade varit gifta i 9 år. Han har inga tillgångar ingen egendom. Jag har köpt allt här hemma. Vi har bott gemensamt i en hyresrätt. Jag anser att möblerna är mina. Jag har lite pengar på mitt konto och jag är också pensionär. Hur stor blir då barnens laglott och jag antar att jag måste betala dessa. Vad händer om jag inte kan betala?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Regler om arv och äktenskap finns i Ärvdabalken (ÄB) respektive Äktenskapsbalken (ÄktB).

Huvudregel- Bodelning vid makes död

I och med att din make har dött kommer det enligt huvudregeln att ske en bodelning. Denna bodelning görs mellan dig och din makes dödsbo (9 kap. 1 § ÄktB och 23 kap. 1 § andra stycket ÄB) och innebär att allt giftorättsgodsdelas lika mellan er (11 kap. 3 § ÄktB). Giftorättsgods är den egendom som ingår i bodelningen när ett äktenskap upplöses och omfattar all egendom som inte gjorts till enskild (7 kap. 1 § ÄktB).

I och med att det bara är du som har egendom är det endast din egendom som kommer att ingå i bodelningen, och hälften av giftorättsgodset kommer då att tillfalla dig. Den andra hälften kommer att utgöra kvarlåtenskapen efter din avlidne make.

Jag förstår det som att barnen inte är era gemensamma, utan är särkullbarn. Detta är relevant eftersom det innebär att de har rätt att få ut sitt arv direkt. När en make eller maka i ett äktenskap dör finns det en regel som säger att kvarlåtenskapen ska tillfalla den andra maken (3 kap. 1 § ÄB). Detta gäller dock inte om den make eller maka som dör efterlämnar barn som inte är den efterlevande makens barn. Då har dessa barn, bröstarvingarna, en rätt att få ut sitt arv direkt.

Något som är viktigt att notera är dock att du alltid har rätt till egendom till ett värde av fyra stycken prisbasbelopp, enligt den s.k. basbeloppsregeln. Om din del från en bodelning tillsammans med eventuell enskild egendom inte uppgår till ett sådant belopp har du alltså rätt att få detta belopp, innan särkullsbarnen får ut sin arvslott (3 kap. 1 § 2 st. ÄB). Fyra stycken basbelopp motsvarar ungefär 193 000 kr (se SCB).

Specialregel som gäller vid dödsfall under äktenskap

Det finns en typ av skyddsregel för den efterlevande maken. Av 12 kap. 2 § ÄktB framgår att det finns en möjlighet för den efterlevande att vid bodelning med anledning av en makes död behålla sitt giftorättsgods som sin andel. I praktiken görs då ingen bodelning, vilket alltså innebär att vardera part behåller sin egendom trots att den utgör giftorättsgods. En begäran om att behålla sin andel ska göras senast vid bodelningstillfället, och mer om hur man går till väga kan du läsa här.

Rekommendation

Jag rekommenderar att du begär jämkning enligt 12 kap. 2 § ÄktB, som stadgar att det är möjligt att behålla sitt giftorättsgods som sin andel.

Om du inte vill begära jämkning, har du enligt den s.k. basbeloppsregeln under alla omständigheter åtminstone rätt att få ut ett värde motsvarande fyra prisbasbelopp efter din makes död.

Jag hoppas att jag har lyckats svara på din fråga, och om du skulle undra över något mer är du såklart välkommen att skicka in en fråga till oss igen.

Mad vänliga hälsningar

Jennie AskengrenRådgivare