Vad har hyresvärden för skyldigheter om det finns ohyra i lägenheten?

Hej, jag flyttade för ett halvår sen och det har varit silverfiskar i lägenheten sen start. Det är inte bara i badrummet. Det är i köksskåp, där jag har bestick och under vasken. Jag mår väldigt dåligt av detta och de enda dem har gett mig är en giftig myrdosa som inte funka alls. Har jag rätt till avdragen hyra? Jag skickade även en räkning till dem för cederolja som dem inte ville betala. Ska jag behöva betala för att bli av med dem här själv? Är detta något jag tvingas leva i?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om hyra hittar du i 12 kap. Jordabalken (JB), även kallat Hyreslagen.

Hyresvärdens skyldigheter

Hyresvärden är skyldig att ha lägenheten i ett ”enligt den allmänna uppfattningen fullt brukbart skick för det avsedda ändamålet”, både på tillträdesdagen (12 kap. 9 § JB), och under hela hyrestiden (12 kap. 15 § JB). Förekomsten av ohyra är enligt 12 kap. 17 § JB att anse som är skada eller brist i lägenheten, om ohyran är till men för hyresgästen. Det är lite oklart vad som omfattas av begreppet ”ohyra” i lagens mening, men silverfiskar bör vara en del i detta eftersom de är så pass vanliga och orsakar obehag. Generellt brukar man säga att sådan ohyra som parasiterar på människor inte är att anse som ohyra i hyreslagens mening. Enligt andra stycket är hyresvärden i fall då ohyra förekommer skyldig att vidta lämpliga åtgärder för att utrota ohyran – och detta oavsett om det är du som är ansvarig för ohyran eller inte. Är du helt utan ansvar för ohyran, har du rätt för nödvändiga kostnader som du får för att utrota hyran. Detta innebär alltså att hyresvärden ska betala för till exempel cederoljan som du köpt, samt om du väljer att ta till andra åtgärder för att bli av med dem, om inte hyresvärden gör det själv.

Finns det några påföljder för hyresvärden?

I 12 kap. 17 § JB står det ju att hyra är att anse som skada eller brist i lägenheten. Dessa två termer återkommer i hyreslagen. Om det före hyrestidens början uppstår ringare skada på lägenheten, finns det olika konsekvenser för hyresvärden, 12 kap. 11 § JB. Hyresgästen kan avhjälpa bristen på hyresvärdens bekostnad, om hyresvärden underlåter att efter tillsägelse åtgärda problemet (punkt 1). Hyresgästen har även rätt till skälig nedsättning av hyran under den tid då lägenheten är i bristfälligt skick (punkt 3). Du kan också anmäla problemet till hyresnämnden och då ansöka om åtgärdsföreläggande, vilket om den beviljas gör att hyresvärden föreläggs att avhjälpa bristen (punkt 5).

12 kap. 16 § JB säger att bestämmelserna i 12 kap. 10-12 §§ JB även tillämpas exempelvis när hyresvärdens underhållsskyldighet brister, hinder eller men uppstår i nyttjanderätten utan att hyresgästen är vållande, eller om lägenheten under hyrestiden skadas utan att hyresgästen är vållande till skadan. Detta innebär att du fortfarande nu under hyrestiden har rätt till hyresnedsättning så länge problemet finns, och att du ska få ersättning för de pengar du lägger ner för att åtgärda problemet, förutsatt att hyresvärden vägrar.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan det sägas att nej, detta är inget du ska tvingas leva i. Du har rätt till avdragen hyra under den tid problemet består, och du har även rätt till ersättning för de utgifter du lägger ut för att åtgärda problemet, såvida hyresvärden inte tar initiativ att åtgärda dem själv. Hyresvärden har en skyldighet att behålla hyresrätten i godtagbart skick och därmed ett ansvar att utrota ohyran.

Om du behöver ytterligare juridisk hjälp eller rådgivning så tveka inte att kontakta en av våra erfarna jurister här på Lawline!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Julia WahlgrenRådgivare