Vad har jag för rättigheter som bostadsrättshavare om styrelsen installerar en maskin på taket som för oljud?

Hej, Bor i bostadsrätt. Sen några veckor tillbaka har det tillkommit ett nytt ljud i min lägenhet som låter ungefär som om en granne använder tvättmaskin på centrifugläge. Jag trodde först det var tex en avfuktare på grund av att ljudet aldrig avtog. Det vibrerar också i lätet så inte ens öronproppar hjälper. Jag har kontaktat styrelsen med mina misstankar vad jag tror ligger bakom. Det har installerats en stor svart pjäs på taket som är precis ovanför min lägenhet. Oklart vad det är men det kan ha med en nät-installation etc att göra. Har ej fått svar än. Ljudet har påverkat mig väldigt kraftigt i form av försämrad insomning, kortare sömn, vill ej vistas på övervåningen, ångest inför att gå och sova, känsla av att inte trivas i mitt hem, koncentrationssvårigheter och en konstant tanke på ljudet. Även min son på 11 år tycker det är jobbigt. Inväntar svar från styrelsen. Fastighetsskötaren är planerad att komma hit och lyssna inom kort. Jag vill gärna veta vilka rättigheter jag har som boende i en bostadsrätt ifall det installeras något som stör på detta vis. Jag läser alltid föreningens veckobrev och har inte sett någon information om en takinstallation. Känner mig lurad på något vis. Flyttade hit för två år sen och valde mer omsorg en lägenhet som låg avskilt från trafik och ljud på grund av min hälsa. Sovrummet har tidigare varit helt knäpptyst. Tack på förhand! Vänligen

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du bor i en bostadsrätt, där de installerat "en svart pjäs" på taket ovanför din lägenhet som medför ett oljud som påverkar dig i form av bland annat försämrad insomning, kortare sömn, koncentrationssvårigheter och i övrigt är störande. Du undrar nu vilka rättigheter du har som bostadsrättshavare i gällande situation.

Då du bor i en bostadsrätt aktualiseras bostadsrättslagen (BRL)

Föreningens ansvar för lägenhetens skick
I enlighet med BRL 7 kap 1 § och 4 § har föreningen ansvar för att lägenheten ska vara i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Det ska alltså vara möjligt för bostadsrättshavarna att bo och leva i lägenheten, vilket således utgör det avsedda ändamålet. Det är alltså föreningen som ska hålla lägenheteran och fastigheten i gott skick.

Om lägenheten inte är i sådant gott skick som fordras, har bostadsrättshavaren rätt att själv avhjälpa bristen på föreningens bekostnad, om inte styrelsen på tillsägelse ombesörjer åtgärden så snart det kan ske, i enlighet med BRL 7 kap 2 §

Sammanfattande bedömning i ditt fall
Jag rekommenderar att du avvaktar svar från styrelsen och fastighetsskötaren. Om bristen fortfarande föreligger efter du fått svar från styrelsen och fastighetsskötaren har tittat på problemet, ska föreningen åtgärda bristen så snart som möjligt med grund i ovan redovisade bestämmelser.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare