FrågaKÖPRÄTTKöplagen12/04/2021

Vad har jag för rättigheter vid försenad leverans?

Hej! Jag såg en annons för en plattång på facebook marketplace jag ville ha, så jag kontaktade säljaren och sa att jag var intresserad. Efter att vi hade en konversation om pris och frakt så skickade jag pengarna genom swish till numret som sades. Jag väntade och väntade men varan kom aldrig så jag skrev igen och hade konversationer, men varan har fortfarande inte kommit och jag får inte längre svar.. Jag har blivit lurad! Vad kan jag göra, jag lever på existensminimum och jag har inte råd att bara låta det vara? Har jag några rättigheter, framför allt för att få tillbaks pengarna? :(

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När jag besvarar frågan utgår jag ifrån att du har köpt plattången av en privatperson och därmed blir köplagen (KöpL) tillämplig. Lagen är tillämplig i den mån inte annat följer av ert köpeavtal, därför gäller det som står nedan endast under förutsättning att ni inte har avtalat om något annat. (2 § KöpL)

Säljarens dröjsmål

Att säljaren inte levererar varan inom rätt tid är ett avtalsbrott. På grund av säljarens dröjsmål med att leverera varan har du rätt till ett antal påföljder (22 § KöpL). Du kan kräva fullgörelse (23 § KöpL) eller häva köpet (25 § KöpL) och dessutom kräva ersättning om du har lidit skada på grund av dröjsmålet (27 § KöpL).

Hur du kan gå tillväga

Om du fortfarande vill ha plattången kan du kräva fullgörelse. Börja med att att kontakta säljaren och meddela att du har rätt till att få varan levererad och att du kommer häva köpet om så inte sker. Om säljaren inte svarar eller vägrar göra rätt för sig kan du meddela att du häver köpet, vilket innebär att säljaren ska betala tillbaka pengarna. Om du har lidit någon typ av ekonomisk skada på grund av dröjsmålet kan du också kräva skadestånd i samband med att du kräver fullgörelse eller häver köpet. Om du inte vill ha plattången längre kan du på en gång meddela att du häver köpet.

Det finns tyvärr en risk att säljaren inte kommer göra rätt för sig. I sådana fall kan du vända dig till tingsrätten och ansöka om stämning. Ansökningsavgiften är dock 900 kr och om du förlorar i tingsrätten kommer du eventuellt behöva betala en viss summa av motpartens rättegångskostnader (18 kap. 8 a § rättegångsbalken). För att se mer om hur du kan göra en ansökan klicka här.

Du skriver att du har blivit lurad, vilket kan innebära att du har blivit utsatt för ett brott, nämligen bedrägeri (9 kap. 1 § BrB). Om du tror att du har blivit utsatt för ett brott är det viktigt att du anmäler det till polisen. På polismyndighetens hemsida finns mer information om hur du kan gå tillväga, klicka här.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och att situationen löser sig! Om det är något mer du undrar över är du varmt välkommen att ställa en ny fråga.

Med vänliga hälsningar,

Elin AndrénRådgivare