Vad har man för upphovsrättsliga rättigheter till fotografier man tar?

Hej.

får jag fotografera saker som jag köpt, för att sedan använda dem för kommersiellt bruk, tex i en bok som jag säler.

Får jag tex fotografera, ett mjölkpaket från Arla, Tacossås från Santa Maria, eller en fin blus inköpt på KappAhl, för att sedan använda i en bok jag vill sälja?

Eller Lego? Hästar från Schleich? Barbie-dockor?

mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Tillämplig lag

Din fråga rör hur huruvida man får använda fotografier som man själv tagit i kommersiellt syfte och i vilken utsträckning. Bestämmelser rörande upphovsrätten återfinns i Lag om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL). Med hjälp av bestämmelser i denna lag kan det besvaras vilka rättigheter man erhåller till fotografier man tar.

Grundläggande bestämmelser om upphovsrätt

Man kan erhålla vissa lagstadgade rättigheter till verk som man själv skapar. Sådana rättigheter brukar benämnas för upphovsrätt. Att erhålla upphovsrätt innebär att man har rätt att exempelvis framställa exemplar av sitt verk och att göra det tillgängligt för allmänheten, samtidigt som ingen annan har rätt att göra det utan ens samtycke (2 § URL). Man har dessutom rätt att bli omnämnd i situationer då någon annan använder ditt verk (3 § URL). Dessa rättigheter uppstår automatiskt när man skapar verket, man behöver alltså inte registrera verket någonstans eller ansöka om någon rätt.

Kan ett fotografi erhålla upphovsrättsligt skydd?

Vad ska då falla under begreppet verk? Det kan exempelvis vara böcker, skrifter, filmer eller datorprogram (1 § URL). Angående fotografier gäller att den som skapat ett konstnärligt verk i form av ett fotografi också får upphovsrätt till verket (1 § st 1 p. 5 URL). För att ett fotografi ska erhålla ett sådant skydd krävs dock att fotografiet uppnår verkshöjd. Vad som menas med det begreppet är att fotografiet ska vara tillräckligt originellt, nyskapande och självständigt.

Man kan bedöma detta genom att ställa sig frågan: Är risken minimal att någon annan, oberoende av en själv, skulle kunna framställa samma eller liknande verk som en själv? Om svaret på den frågan är ja så är det också troligt att verket har ett upphovsrättsligt skydd.

Vad gäller i ditt fall?

Att fotografera mjölkpaket från Arla, Lego eller Barbie-dockor kan troligen inte anses uppnå verkshöjd, på grund av att det helt enkelt är möjligt för någon annan att ta liknande bilder. Man kan alltså inte säga att bilderna är tillräckligt originella och självständiga för att erhålla upphovsrättsligt skydd. Däremot kan du erhålla ett annat skydd för dina bilder. Du som fotograf har alltid rätt till dina bilder i form av en närstående rättighet (49 a § URL). Vad innebär detta?

Vad innebär en närstående rättighet?

En fotograf har, ensam, en rätt till att framställa exemplar av den bilden man tagit, samt göra den tillgänglig för allmänheten. Oavsett hur originell bilderna är som man tar, har man alltså en rätt till sina fotografier, men inte till de föremål som du faktiskt fotar. Detta innebär för dig att det är möjligt att i kommersiellt syfte ta foton och sälja. Denna rätt gäller från 50 år då bilden framställdes (49 a § st 3 URL).

Sammanfattningsvis har man som fotograf en ensam rätt till att framställa exemplar av sina foton samt göra fotona tillgängliga för allmänheten. Denna rätt gäller i 50 år.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Mvh,

Linnea HoodRådgivare