När gäller undantaget för boende- och försörjningskravet?

Hej! Jag tänkte planera och gifta mig snart. Mitt fråga är måste jag uppfylla försörjning och bostads kravet ? Jag är snart 21 år och läser på komvux och jobbar också bredvid studier. Jag har svenska medborgarskap och enligt vad som står i Migrationsveket hemsida ( du är svensk medborgare, medborgare i EU/EES eller schweizisk medborgare, ni är gifta/sambo och förhållandet är väl etablerat (ni har till exempel bott tillsammans en längre tid) ) , vad som jag förstått från den här meningen är att medborgarna kan bli av med försörjning och bostads kravet.Kan du förklara det mer specifik åt mig så att jag förstår det? Tack i förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig til Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din situation är du svensk medborgare och bosatt i Sverige. Du undrar  hur bostads-och försäljningskravet  påverkar dig när du nu planerar att gifta dig. Vidare antar jag att den du gifter dig med inte har ett svenskt medborgarskap och därför kommer söka uppehållstillstånd i samband med giftermålet.

För att svara på din fråga kommer följande lagar att kommenteras:

Vad gäller om endast ena personen är svensk medborgare och den andra söker uppehållstillstånd?

Enligt 5 kap 3 a § första stycket första punkten UtlL får uppehållstillstånd endast ges till en utlänning som har för avsikt att ingå äktenskap med en person som är bosatt i Sverige om bostads- och försörjningskraven är uppfyllda. Enligt 9 § begränsningslagen innebär försörjningskravet att anknytningspersonen (det vill säga du) kan försörja både dig själv och din partner, samt att du har en bostad av tillräcklig storlek och standard.

Som du nämner i din fråga kan du bli av med försörjningskravet om det är så att "du är svensk medborgare, medborgare i EU/EES eller schweizisk medborgare, ni är gifta/sambo och förhållandet är väl etablerat (ni har till exempel bott tillsammans en längre tid)". Detta innebär att migrationsverket vid sin bedömning avseende din partners ansökan om uppehållstillstånd i samband med dennes flytt till Sverige inte kommer granska din boende- eller försörjningssituation.

Vad som krävs för att förhållandet ska anses väl etablerat går inte att säga på rak arm för alla situationer utan en helhetsbedömning avseende frågan måste göras på varje enskild situation. Vad som talar för att ett sådant etablerat förhållande föreligger är dock om ni innan din partners inresa till Sverige tidigare sammanbott utomlands en längre tid.  Vidare lägger Migrationsverket stor vikt vid huruvida ni som par har en avsikt att sammanbo och leva tillsammans när din partner kommer till Sverige. Migrationsverket har bevisbördan avseende denna fråga, alltså det är de som ska bevisa att ni inte har för avsikt att leva tillsammans.

Sammanfattningsvis kan undantag från bostads- och försörjningskravet  komma att göras om det framgår att ni har ett etablerat förhållande. Ni kommer att presumerad, antas, ha ett sådant förhållande, det blir därför upp till Migrationsverket att visa att ni inte skulle ha ett sådant förhållande. I denna bedömning lägger Migrationsverket stor vikt vid frågan om ni kommer sammanbo och leva tillsammans när din partner flyttar till Sverige. Endast om Migrationsverket kommer fram till att ni inte har ett etablerat förhållande ska de granska din boende- och försörjningssituation.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Tveka inte att höra av dig igen om ytterligare frågor uppstår!

Ha en fin sommar!

Hanna FolkungerRådgivare