Vad innebär det att bli anmäld till socialnämnden?

Hej,

Vi är en familj som bryr sig om våra barn, 15 årig dotter och 19 årig son

Vi fick anmälan från dotterskolan till socialtjänsten (kurator och speciallärare) och det som står i anmälan stämmer inte alls. Vi föräldrar är mycket ledsna besvikna och arga mot sånt anmälan som vi ser ut som förtal för att ingen har pratat i skolan med oss och våra dotter tillsammans att få redo mer fakta innan en anmälan har dem gjort.

Vi har anmält skolan till skolinspektionen men vi anser att saka som skolan har gjort mot oss med obefogat anmälan av oss till socialtjänsten är en förtal att i anmälan står saker som vi har inte gjort.

Vi pratade med våra 15 årig dotter och troligtvis hennes synpunkt av hennes skåpkontroll av oss föräldrar var överdriven och även kanske manipulerat av kurator och speciallärare .

Vi föräldrar har gjort kontroll av våra dotter hennes skåpkontroll för att vi vill att skolmaterial böcker stenciler ska vara efter undervisning i skolan hemma för att hon kan plugga och höja sina låga betyg dessutom vi vill se om hon i skåpet har någon som är otillåtet till exempel droger eller liknande.

Det vi föräldrar har gjort är för våra dotter bästa och det har inte förekommit någon våld eller misshandel .

I anmälan till socialtjänsten står saker som vi har inte gjort så fråga till Er som jurist är vad skall vi göra för att försvara oss för den anmälan-förtal som gjorde dotters skolan mot oss föräldrar ?

Våra 15 årig dotter uttalande till kurator och speciallärare kanske var lite mer överdriven eller misstolkades av skolans personal men absolut ej stämmer.

Är vi stämplad nu föräldrar som brottslingar i 5 år med anmälan registrering hos socialtjänsten ?

Jag är på väg att söka nytt jobb och undrar om obefogat anmälan till socialtjänsten av oss har någon påföljd om man söker nytt jobb eller nytt bostad är vi registrerad som brottslingar i 5 år ???

Finns utrymme att vi polisanmäler skolan för förtal ?

Tacksam om vi kan få svar på våra frågor mvh Jasmin

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du hör av dig till oss på Lawline!

Det föreligger en anmälningsskyldighet enligt 14 kap. 1§ socialtjänstlagen, se https://lagen.nu/2001:453, för yrkesverksamma i både offentlig-och privat regi, vars verksamhet rör barn. Jag tolkar det som att kuratorn och specialläraren gjort en sådan anmälan, vilket de har en skyldighet att göra. Det ställs inga krav på att anmälaren helt och hållet måste ha klart för sig gällande omständigheter kring barnet. Utan anmälaren kan utgå ifrån sina egna iakttagelser och sin egen bedömning av om ett barn far illa eller misstänks fara illa.

Efter att socialnämnden i din kommun fått in en anmälan ska de utan dröjsmål inleda en utredning avseende de omständigheter som förelåg i anmälan, se 11 kap. 1 § socialtjänstlagen. Barnets bästa ska alltid vara i fokus, d.v.s. de åtgärder som socialnämnden vidtar ska gynna barnet och vara i dennes bästa intresse, se 1 kap. 2 § socialtjänstlagen.

Som jag förstår det så har ingen polisanmälan gjorts mot er som föräldrar, utan enbart en anmälan till socialnämnden. Av den anledningen är ni inte misstänkta för något brott.

Nu vet jag inte exakt vad som framkommer i anmälan och kan därför inte säga om det rör sig om förtal eller inte. Tror dock att det kan vara svårt att få igenom en sådan talan med tanke på den anmälningsskyldighet som föreligger enligt 14 kap. 1 § socialtjänstlagen.

Enligt 26 kap. 1 § offentlighet-och sekretesslagen, se https://lagen.nu/2009:400,  föreligger sekretess för uppgift om en enskilds personliga förhållande. Denna sekretess gäller med ett omvänt skaderekvisit, vilket innebär att sådana uppgifter som huvudregel inte lämnas ut. Dina uppgifter hos socialnämnden samt den pågående utredningen omfattas därmed av sekretess. Detta innebär att din blivande arbetsgivare inte får veta att du har varit under utredning hos socialnämnden (det finns vissa undantag då sekretessen kan brytas, men som inte är aktuella i ditt fall).

Vill bara klargöra att jag är en juriststudent och därför ännu inte erhållit min examen. Jag har på bästa möjliga sätt försökt redogöra för dina frågeställningar utifrån gällande rätt. Om du ändå känner att du inte fått svar på dina frågor, rekommenderar jag dig att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alternativt klicka på knappen till höger.

Om Du har någon/några funderingar kring mina svar, så är du välkommen att höra av dig igen.

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare