Vad innebär det att vara känd av polisen vid ett trafikstopp?

Jag stoppades under bilfärd av en uniformerad polisman i civil bil. Han frågade bryskt om jag hade körkort, varpå jag svarade att ; ja det har jag. Uppenbart förbannad och i upplösningstillstånd röt han , för helvete ge mig det då din J… jag gav honom min plånbok utan att ta ut det ur plastfickan. Jag följde efter mitt körkort när polis mannen stampade iväg vidare till bilen han parkerat med all hast med höger framhjul placerat uppe på trottoaren. Jag stod på utsidan av förardörren och kunde inte undgå att höra när han frågade om mig via radion. När det framgick om frågeställningen att att jag var skriven i Norge och att genom radioknastret som en styrkt slutkläm, fick sig medelst att ” och han är känd” ! ? Efter att han klampat rätt över gatan och slitet upp passagerar dörren på min bil och skällt ut min fru för att ”hur fan hon kunde vara med mig ” efter diskussioner, hade mitt tålamod tagit slut ! Jag sa till polis mannen att ; bötfäll mig för något eller lämna tillbaka mitt körkort nu ! Jag har inte tid med dig och ditt trams längre ! Varpå han uppenbart fick kämpa med sig själv , för att lämna tillbaka min plånbok! Halvvägs tillbaka över gatan höjde han rösten och talade om över axeln att det blir en anmärkning och en prick av det här innan han gav sig av samma väg som han kom !? Detta utspelade sig för ett ett antal år sedan och har inte hört av rättsväsendet efter denna traumatiska upplevelsen efte det ?! Min råga ; vad innebär att vara en känd person av polisen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår dig som att du blivit stoppad av polisen av någon anledning, och att du har lite frågor om detta möte och polisens agerande.

Beaktat din beskrivning av detta möte, kan jag svårligen förstå polisens agerande. Jag vet dock inte vad som grundade polisens agerande, eller varför denne stoppade dig från första början. Det kan finnas skäl jag inte känner till, vilka dock ändå inte torde innebära att attityden enligt din beskrivning skulle vara lämplig.

Rätten att stanna dig

Polis får stanna en person som kör bil, om det finns anledning att anta att någon i fordonet är misstänkt för brott, eller om det behövs för att ingripa mot någon som färdas i fordonet eller för att utföra husrannsakan eller kontroll av fordonet eller föraren (22§ polislagen). Det behöver alltså inte alltid vara du som är misstänkt för brott, utan det räcker enligt polislagen med att fordonet är intressant, eller någon i bilen är det. Men polisen får också stanna och begära körkort av föraren av ett körkortspliktigt fordon utan misstanke om brott, men för att kontrollera så att föraren har körkort. En förare är då skyldig att visa upp sitt körkort till polisen (3 kap. 15§ körkortslagen). En person som inte har körkort för det aktuella fordonet, gör sig skyldig till brottet olovlig körning (3§ trafikbrottslagen), och detta brott, precis som all annan brottslighet, är polisen skyldig att beivra och upptäcka (2§ polislagen). Vidare kan polisen kräva identitetshandling, om det kan misstänkas att en person är efterlyst.

Varför polisen stoppade dig den aktuella dagen, kan jag tyvärr bara spekulera i, men lagstödet finns huvudsakligen enligt ovan under dessa omständigheter.

Polisens tillvägagångssätt och uttryck

Polis jobbar ibland i civilbil, men kan ändå vara i tjänst. När polisen tar ett körkort för kontroll kan de göra kontroller mot olika register som polisen förfogar över, bland annat körkortsregister, internationella register, belastningsregistret, misstankeregistret och spaningsregister. Belastningsregistret innehåller endast lagförd brottslighet. Misstankeregistret innehåller uppgifter om brottslighet som en person är skäligen misstänkt för, och sådana uppgifter försvinner ur registret om man antingen åtalas för brottet eller om förundersökningen läggs ner (13§ lag om misstankeregister). Spaningsregistret innehåller allmänna spaningsuppslag.

Att en person är känd för polisen, brukar enligt min uppfattning, handla om att man förekommer i något av de tre sistnämnda registerna. Att vara känd av polisen kan dock också innebära blott att polisen tidigare haft kontakt med en, utan att en person är eller har varit misstänkt för brott. Det kan handla om situationer när man stött på personen tidigare, omhändertagit eller avhyst personen, att personen varit offer för brott tidigare eller att man av annan anledning varit intressant i någon utredning. Anledningen till att polisen i din aktuella situation benämnde dig som känd av polisen, kan jag dock tyvärr inte svara på, utan det kan bero på en mängd olika anledningar som vare sig du eller jag känner till.

Varför du ska ha fått en ”anmärkning och prick” kan jag tyvärr inte heller svara på med säkerhet. Vanligen tolkas uttrycket ”prick” som att något nedtecknas i belastningsregistret. Har du inte lagförts för något brott, alltså fått böter eller stämning från tingsrätt, så lär du inte ha blivit dömd för något som givit dig en registrering i belastningsregistret. Vad en ”prick” annars kan vara, vet jag inte riktigt, men det kan ju innebära en anteckning i något av ovan nämnda register, men det förutsätter ju vanligen att polisen misstänkt dig för brott eller hittat något intressant som gör att du kan bli intressant i spaningssammanhang. Alternativt kan polisen ha menat att de skrivit en händelserapport om att polisen har stoppat din bil, även om det inte lett till något.

Sammanfattning och råd

Varför du benämnt som ”känd av polisen” kan jag endast spekulera i, men polisen har ett ganska generöst lagstöd för att stoppa ett fordon för att både kontrollera körkortsbehörighet, och kontrollera föraren, bilen eller liknande, utifrån en misstanke om brott. Det krävs alltså inte att du är misstänkt för brott, för att polisen ska få stoppa dig och begära att få se ditt körkort. Att polisen benämnt dig som känd för dem i en sådan situation, skulle kunna bero på att de känner till dig med anledning av antingen tidigare kontakter, eller för att du förekommer i något av deras registersystem. Att du fått en prick kan betyda olika, men om du inte blivit misstänkt för brott torde det handla om att de skrivit en händelserapport om att de stoppat dig och gjort en kontroll, vilket bara är formalia egentligen.

Jag förstår det som att du inte fått någon återkoppling i form av varken böter, stämning eller liknande. Om du undrar om det finns någon anmälan på dig, kan du försöka vända dig till polismyndigheten och fråga, genom att uppge ditt personnummer. Om ärendet är nedlagt, finns det chans att få ut en anmälan om det finns, men annars råder ofta ganska omfattande förundersökningssekretess i det fall det bedrivs en utredning om brott. Läs mer om att begära ut handlingar här. Man kan också begära ut belastningsregisterutdraget, för att dubbelkolla så du inte blivit lagförd för något. Det borde du verkligen inte blivit, då ingen ska dömas ohörd, alltså utan vetskap. Det är högst osannolikt att du blivit lagförd utan att du känner till det, då det förutsätter att du fått information om detta. Du kan läsa mer om Polismyndighetens olika register på deras hemsida.

Om du önskar något förtydligande eller om jag missförstått något, kan du höra av dig till mig på sara.pedersen@lawline.se

Jag hoppas att du fått någon vägledning i dina frågor!

Bästa hälsningar.

Sara PedersenRådgivare