Vad innebär kraven på utbud, variation och tillredning i alkohollagen?

Hej, jag ska öppna restaurang var tanken, varit en dröm sedan länge. Jag ställer mig dock frågvis till vad lagen menar med att man ska kunna tillhandahålla tillagad eller på annat sätt tillredd mat med variation på utbudet. Det jag undrar är om tillredd mat i betydelse kan innebära att man gör saker från grunden själv, alltså att man förädlar råvaror till en färdig slutprodukt och således har tillagat maten i tillräckligt stor utsträckning för att det enligt lagen ska bedömas som tillagad mat. Eller måste det rent krasst vara tillagad varm mat såsom stekt, grillat, kokt och så vidare? Min vision om den restaurang jag vill öppna, är att det ska vara en "tapas restaurang". Här vill jag erbjuda lätta måltider och så kallad plockmat, alltså tapas. Är det enligt lagen sett som tillagad och tillredd mat?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tolkning av frågan och lagrum.

Du vill öppna en restaurang där du serverar mindre och lättare måltider. Du undrar nu om detta uppfyller dem krav som finns, mer specifik kravet på tillred mat med viss variation och utbud. För att ta reda på det vänder vi oss till alkohollagen.

I vilket sammanhang aktualiseras detta krav?

Kravet på tillräcklig variation, utbud och tillredd mat finns i 8 kap. 15 § alkohollagen. Kravet måste vara uppfyllt för att få ett stadigvarande tillstånd för att få servera alkohol, ett så kallat serveringstillstånd.

Kravet gäller således endast för servingstillstånd i fråga om alkohol, och är inte något krav för att få öppna en restaurang.

Vad betyder kravet?

Syftet med lagen är att endast restauranger med en viss form av seriositet ska få stadigvarande servingstillstånd. Kravet på tillredning tolkas i allmänhet som att råvarorna i någon grad måste förädlas. Detta betyder inte att traditionell tillagning måste ske, men ett visst moment av ”matlagande” måste finnas, om man kan uttrycka det så. Exempelvis tillåts inte enbart sallader och smörgåsar.

Kraven på variation och utbud innebär att det ska finnas flera alternativ att välja på. Exakt hur många är inte definierat, men efter lite letande i förarbetena (dokument som anger bakgrunden till lagen) står det att det ska finnas ”ett flertal såväl förrätter som huvudrätter och efterrätter att välja bland”.

Uppfyller du kraven? Mina rekommendationer och råd.

Med den information du har gett mig kan jag inte svara på det, utan då krävs att man ser till en färdigställd meny. Jag rekommenderar dig att ta reda på mer information och forma din meny efter det. Exempelvis kan du ta hjälp av Folkhälsomyndigheten som har mer information om just detta här.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du har ytterligare fundering är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen, antingen genom att ställa en fråga till eller boka tid med en jurist här.

Vänligen,

Emil Szepesvari BurmanRådgivare