Vad innebär "om det finns tillräckliga skäl för en återkallelse" i SIS-förodningen?

Uppehållstillstånd får återkallas för en utlänning om vilken uppgifter har registrerats i det register som avses i 1 § lagen (2000:344) om Schengens informationssystem med stöd av Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1987/2006 av den 20 december 2006 om inrättande, drift och användning av andra generationen av Schengens informationssystem (SIS II), om det finns tillräckliga skäl för en återkallelse. Vad menard det "om det finns tillräckliga skäl för en återkallelse" ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Lagen som du hänvisar till har nyligen upphävts. Sedan 2 december 2021 gäller lagen (2021:1187) med kompletterande bestämmelser till EU:s förordningar om Schengens informationssystem. Även förordningen du hänvisat till ändrats. Den nu gällande förordningen är Europaparlamentets och Rådets förordning (EU) 2018/1861 av den 28 november 2018 om inrättande, drift och användning av Schengens informationssystem (SIS) på området in- och utresekontroller, om ändring av konventionen om tillämpning av Schengenavtalet och om ändring och upphävande av förordning (EG) nr 1987/2006. Jag utgår därför från att det är citatet "om det finns tillräckliga skäl för en återkallelse" i artikel 28 c i den ändrade förordningen som din fråga gäller.

Förordningen handlar om hur information ska utbytas mellan medlemsländer i EU gällande personer som inte är EU-medborgare (tredjemansmedborgare) som vill resa in till eller som befinner sig på ett EU-lands territorium. Den informationen som utbyts mellan länderna kan sedan läggas till grund för att neka inresa eller vistelse samt återkalla uppehållstillstånd (artikel 2, 24 och 28). Utbytet av informationen ska enligt förordningen bland annat ske genom ett register som kallas Schengens informationssystem (SIS). Artikel 28 är aktuell om ett EU land har nekat inresa eller vistelse för en tredjelandsmedborgare som fått uppehållstillstånd av ett annat EU land. Det EU-land som beviljat uppehållstillståndet ska utifrån skälen för att tredjelandsmedborgaren nekats inresa eller vistelse i ett annat EU-land överväga om det finns tillräckliga skäl att återkalla uppehållstillståndet.

Detta kan illustreras med ett exempel:

Land A och land B är medlemmar i EU. Ö som är medborgare av ett land som inte är medlem i EU har fått uppehållstillstånd i land A. Ö reser från land A till land B. Land B beslutar av någon anledning att neka Ö fortsatt vistelse i land B. Land B delar informationen genom att registrera skälen för sitt beslut i SIS i enlighet med förordningen. Land A ska då beakta skälen som land B registrerat i SIS och överväga om det finns skäl för dem att återkalla Ö:s uppehållstillstånd.

De skäl som legat till grund för ett EU-land att neka en tredjelandsmedborgare inresa eller vistelse ska alltså sedan det EU-land som ursprungligen beviljat uppehållstillståndet ta del av. Landet som beviljat uppehållstillståndet ska överväga om de skälen kan läggas till grund för att återkalla uppehållstillståndet. Bedömningen av skälen ska göras i enlighet med nationell rätt och bedöma de eventuella hot mot den allmänna ordningen eller den allmänna säkerheten som den berörda tredjelandsmedborgarens närvaro på medlemsstaternas territorium kan utgöra (artikel 28).

De skäl ett EU-land använt för att neka en tredjelandsmedborgare inresa eller vistelse som ska utbytas med de andra medlemsländerna är bland annat följande (artikel 24):

- När tredjelandsmedborgaren i en medlemsstat har dömts till ansvar för ett brott som är belagt med ett straff som inbegriper frihetsberövande i minst ett år.

- När det finns välgrundad anledning att anta att tredjelandsmedborgaren begått ett grovt brott, t.ex. ett terroristbrott, eller när det finns tydliga indikationer på att han eller hon har för avsikt att begå ett sådant brott på en medlemsstats territorium.

- När tredjelandsmedborgaren har kringgått eller försökt kringgå unionsrätt eller nationell rätt i fråga om inresa och vistelse på medlemsstaternas territorium.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Edvin StrandfältRådgivare