Vad innebär solidarisk skadeståndsskyldighet?

Hej, om man i en skuldtvist får i domen skriven att man solidariskt ska betala en summa till en tredjepart varpå den andra parten inte uppfyller sitt krav och första parten tvingas betala den totala summan, kan man kräva tillbaka den summan som första parten betalat för den andres part? Tänker att om det står i domen att båda två ska stå för skulden och endast en part gör det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad innebär det att vara solidariskt skadeståndsskyldig?

När två eller flera personer ådöms att utge skadestånd är huvudregeln att skadeståndet ska betalas solidariskt (6 kap. 4 § SKL). Att vara solidariskt skadeståndsskyldig innebär att den som är skadelidande kan vända sig till vem som helst av skadevållarna och utkräva hela skadeståndsbeloppet. Skadevållarna svarar således gemensamt för skulden, men skadelidande har rätt att utkräva hela skadeståndet från vem som helst av dem.

Kan man kräva tillbaka den summan man betalat solidariskt?

Om en skadevållare krävs på hela skadeståndsbeloppetär hen tvungen att betala allt, men sedan får skadevållarna göra upp om fördelningen sinsemellan i efterhand. Den som har betalt hela skadeståndet får en regressfordran mot övriga skadevållare som innebär att de blir skyldiga att återbetala "sin del" av skadeståndet till den skadevållare som betalt hela skadeståndet till den skadelidande. Regressrätten är garanterad, och om övriga skadevållare inte återbetalar sina delar av skadeståndet kan skadevållaren som betalt hela det solidariska skadeståndet vända sig till Kronofogdemyndigheten för att få hjälp med indrivning av beloppet.

Vid ett solidariskt skadestånd kan alltså en av parterna åläggas att betala hela beloppet till den skadelidande. Den personen får emellertid en regressfordran mot de parter som inte krävdes på betalning vilket innebär att hen kan kräva att de ska betala "sina delar" av skadeståndsbeloppet.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare