Vad kan det bli för konsekvenser av att backa in i en brevlåda?

Vad kan det bli för konsekvenser om man backar in i en brevlåda och de som äger brevlådan vill få det som att man gjorde det med mening?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

Eftersom din fråga rör skada som skett på egendom så blir det relevant att utreda möjligheterna för dig att bli skadeståndsskyldig. Således kommer jag använda mig av skadeståndslagen (SkL) när jag besvarar frågan. Jag tolkar det även som att det inte var med mening du backade in i brevlådan.

Vad krävs för att du ska bli skadeståndsskyldig?

För att du ska bli skyldig att betala skadestånd för en sakskada krävs det att du antingen vållat skadan uppsåtligen eller genom oaktsamhet (SkL 2 kap 1 §). I ditt fall tolkar jag det som att du inte kört på brevlådan med uppsåt. Frågan blir således om du kan anses vara vårdslös. För att veta om du varit vårdslös måste det göras en fri culpabedömning.

Den fria culpabedömning

För att avgöra om du varit vårdslös måste det du gjorde sättas i perspektiv till hur en normalt aktsam person skulle agera i din situation. När du backade gjorde du det på något avvikande sätt, till exempel väldigt snabbt eller utan att hålla koll i backspegeln eller liknande så har du inte agerat som en normalt aktsam person utifrån din situation, och således varit vårdslös. Däremot har du gjort allt som en normalt aktsam person gör när hen backar en bil så är det som hänt en ren olyckshändelse och du kan inte bli skadeståndsskyldig.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Elias BergmanRådgivare