Vad kan hända om man inte betalar sina skulder?

Hej! Undrar vad som gäller om en låntagare med en belånad fastighet inte betalar sitt bolån? Förstår att fastigheten kan säljas för att långivaren ska få tillbaka sina pengar, men är Kronofogden alltid inblandad eller kan långivaren på egen hand sälja fastigheten? Måste långivaren ansöka om utmätning av fastigheten hos Kronofogden, eller hur är gången när en belånad fastighet ska säljas? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag förstår det vill du dels veta om det finns någon möjlighet för långivare att exekutivt sälja fastigheter, dels hur det generellt går till om låntagare inte betalar sitt lån när lånet är kopplat till fastigheten.

Svaret på din första fråga är att det är Kronofogden som verkställer exekutiva försäljningar. Det finns ingen möjlighet för långivaren att, utan hjälp från Kronofogden, genomdriva en exekutiv försäljning av en fastighet. Detta eftersom verkställighet av betalningsskyldighet sker genom utmätning, se 1 kap. 1 § 2 st. utsökningsbalken (UB). Av 1 kap. 3 § UB framgår att vidare verkställighet åvilar Kronofogdemyndigheten, som alltså är den exekutiva myndigheten.

Jag kommer nu redogöra för hur det kan gå till i praktiken, om en låntagare inte betalar en skuld.

Låntagaren betalar inte

När låntagaren tar emot ett betalningskrav enligt överenskommelse, är det fråga om en förfallen fordran, alltså en skuld som ska betalas. Om en fordran är förfallen till betalning kan borgenären (den som vill ha betalt) ansöka om betalningsföreläggande, enligt 2 § lagen (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning (handräckningslagen).

Borgenären har då automatiskt även ansökt om verkställighet, vilket framgår av 16 § handräckningslagen.

Gäldenären (den som är skyldig pengar) kommer då behöva betala skulden eller bestrida den inom loppet av två veckor (se 25 § handräckningslagen).

Om gäldenären (den som krävs på pengar) betalar

Om gäldenären betalar beloppet som krävs från denne, skrivs målet av och inget mer händer.

Om gäldenären inte svarar i tid

Om gäldenären inte svarar på kravet i tid, kommer Kronofogden meddela utslag, enligt 42 § handräckningslagen. Ett utslag är en exekutionstitel (3 kap. 1 § 1 p. UB), vilket innebär att det kan utgöra grund för verkställighet, alltså utmätning. Ett utslag verkställs automatiskt av Kronofogden, enligt 2 kap. 1 § 2 st. UB. Ett sådant verkställande ska ske genast, enligt 3 kap. 11 § UB. Det behöver alltså inte ha vunnit laga kraft (ett beslut vinner laga kraft när det inte är möjligt att överklaga det).

Om gäldenären bestrider kravet

Om gäldenären däremot bestrider kravet kan fallet tas upp i domstol, och domstolen kommer döma i frågan. En dom blir som huvudregel en exekutionstitel först när det vunnit laga kraft, alltså när det inte längre går att överklaga (3 kap. 3 § 1 st. UB). När det är fråga om dom där betalningsskyldighet beslutats om får verkställande dock ske direkt, men den som är skyldig pengar kan då undvika verkställande genom att deponera en summa pengar som motsvarar kravet eller sätter annan säkerhet hos Kronofogden, se 3 kap. 6 § 1–3 p. UB.

Om gäldenären bestrider kravet men inte kommer till domstolsförhandlingen

Om gäldenären bestrider kravet, men uteblir från domstolsförhandlingen, meddelar domstolen en tredskodom, vilket innebär att den dömer till fördel för den som dyker upp. En tredskodom får verkställas genast, alltså innan den vunnit laga kraft, enligt 3 kap. 5 § 2 p. UB.

Nästa steg- verkställande

Efter en exekutionstitel kan verkställande ske.

När ett verkställande ska ske blir utmätning aktuell, enligt 4 kap. 1 § UB. Utmätning innebär att tillgångar tas från den som är skyldig pengar, för att sedan säljas. Därefter används pengarna för att täcka skulden. Har den som vill ha betalt då en säkerhet i viss egendom (vilket ofta är fallet med lån som använts för att finansiera ett fastighetsköp) har denne rätt att begära att denna egendom utmäts, enligt 4 kap. 4 § UB. Denna kan då säljas på offentlig auktion, enligt 12 kap. 1 § UB.

Sammanfattningsvis

Först behöver alltså den som vill ha pengar skaffa en exekutionstitel. En exekutionstitel ges bland annat efter att den som är skyldig pengar inte svarar på betalningsföreläggandet (utslag), när den bestrider kravet men förlorar i domstol och domen vunnit laga kraft (domar) eller när den bestrider kravet och sedan inte dyker upp till domstolsförhandlingen (tredskodom). När en exekutionstitel finns, kan verkställighet äga rum. Då kan fastigheten utmätas, alltså säljas på offentlig auktion.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att skicka in en ny eller boka tid hos oss för rådgivning!

Med vänliga hälsningar,

Erik von ZweigbergkRådgivare