FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt17/07/2023

Vad kan jag göra åt att granne trakasserar mig?

Hej, Vi har en jätte obehaglig granne som skrämmer barnen när hon hör att dom skrattar och leker i studsmattan. Hennes argument är att hon jobbat med barn sedan hon va 18 år och vill inte höra barn från sin trädgård, tror det blir en triggar för henne verkligen. Samtidigt så måste barn få vara barn tycker vi. Hur som, hon pratar inte med oss utan skriker på barnen så i är min yngste jätte rädd för att hoppa studsmatta :( senast igår kom hon in på vår tomt och skrek, vi blev så chockade! Det som är så sorgligt att det sker att barnen låter högt 1-2 ggr i veckan, när vi har besök. Och dom leker vara små stunder (för barn tröttnar). Har provat att är prata med henne men det fungerar inte. Tycker att hon gått över gränsen att komma in på vår tomt, vår trygga plats och skrämma barnen ännu mer. Finns det något vi kan göra kring detta? Kan vi anmäla henne trakasserier då hon skrämmer barnen? Eller att hon kommer in på vår tomt? Tack för er tid!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill du veta vad du kan göra åt att din granne är otrevlig och hotfull mot dig och dina barn. Som jag förstår det har er granne både skrikit på era barn från sin tomt, samt gått över tomtgränsen in till er och skrikit på dem. Jag kommer dock börja med att redogöra för era respektive skyldigheter som grannar. I mitt svar kommer jag att utgå från jordabalken (JB) och brottsbalken (BrB).

Grannar måste visa varandra hänsyn

Av 3 kap. 1 § JB följer att var och en vid nyttjande av sin fasta egendom ska ta skälig hänsyn till omgivningen. Att inte göra detta kan resultera i vitesförelägganden och/eller skadeståndsskyldighet. Grannar väntas dock tåla mer vardagliga störningar från varandra. Att era barn är högljudda på er tomt några gånger i veckan borde utan tvekan höra till den typen av vardagliga störningsmoment som ska tålas av er granne; att er granne däremot återkommande skriker på er och era barn är däremot ett störningsmoment som inte ska behöva tålas, vilket innebär att ni eventuellt hade kunnat föra en civilrättslig talan mot er granne. Som jag förstår din fråga är du dock främst intresserad av huruvida din grannes beteende kan vara brottsligt, vilket är vad jag kommer redogöra för härnäst.

Att tränga in i någons trädgård

Av 4 kap. 6 § 1 st. andra meningen BrB följer att den som olovligen tränger in i någon annans trädgård gör sig skyldig till hemfridsbrott, och ska dömas till böter eller fängelse i högst ett år. Att er granne gått in i er trädgård utan tillstånd för att skälla på era barn är alltså ett brott redan när er granne passerar er tomtgräns.

Att skrika och hotas

Av 4 kap. 7 § BrB följer att den som utsätter någon annan för störande kontakter på ett sätt som är ägnat att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt ska dömas för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. Om däremot de störande kontakterna utgörs av hot som är ägnade att hos den hotade framkalla allvarlig rädsla för dennes hälsa, liv eller egendom aktualiseras det grövre brottet olaga hot enligt 4 kap. 5 § BrB.

Att upprepat göra sig skyldig till brott

Om någon gör sig skyldig till upprepade ofredanden, olaga hot och/eller hemfridsbrott kan denne göra sig skyldig till olaga förföljelse enligt 4 kap. 4 b § BrB (se p. 3,4 och 8) om var och en av gärningarna utgjort ett led i en upprepad kränkning av offrets integritet; gärningsmannen kan då få upp till fyra års fängelse.

Vad innebär det här för dig?

Utifrån hur du beskriver ditt scenario menar jag att din granne kan ha gjort sig skyldig till flera olika brott. Något jag skulle rekommendera er att göra är att först och främst informera er granne om att ni kommer kontakta polisen om de störande kontakterna fortsätter. På så vis gör ni tydligt för er granne att ni inte samtycker till att denne går över gränsen till er tomt, vilket kan få betydelse vid en rättslig process i framtiden (er granne kommer då inte kunna säga att hen trott att ni varit okej med att denne går in på er tomt, vilket får betydelse vid den straffrättsliga bedömningen). Om grannen fortsätter trots denna varning, rekommenderar jag er att dokumentera gärningarna och sedan upprätta en polisanmälan.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att skicka en ny eller boka tid hos oss för rådgivning!

Lawline RådgivareRådgivare