FrågaFAMILJERÄTTGod man15/11/2019

Vad kan jag göra åt att min mormor blir ekonomiskt utnyttjad av min moster?

Hejsan. jag har en fråga. Min Moster utnytjar min mormor genom att ta hennes pensions pengar och fikar betalar sitt badhus kort med mera. Vilket lämnar mormor med I stort sett ingenting samt att hon knabt får mat Eftersom moster inte köper nog med mat till henne för mormors pension.

Nu hindrade hon presis mormor att komma in på hem genom att övertala henne att detta inte vore en bra ide. *vilket jag tror är för att då kan hon ej stjäla mormors bank kort och pengar mer*

FINS det någonting lagligt jag kan göra angående detta.?

Min mormor har gått ner oerhört i vikt och ligger sängliggande 90% av tiden pga att hon helt enkelt inte orkar gå ur sängen.

Hjälp snälla .

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan ansöka om god man
Om du misstänker att din mormor utnyttjas av din moster kan du ansöka om en god man. Den gode mannen kan då slå vakt om din mormors intressen, exempelvis genom att se till så att hon har tillräckligt med pengar på kortet, ansöka om hemtjänst eller tillgodose annat som hen gör bedömningen att hon behöver (11 kap. 4 § föräldrabalken).

En god man kan däremot inte sköta din mormors dagliga bestyr såsom att handla mat eller städa. Om det är på så vis din moster får tillgång till hennes kort och pengar, dvs på grund av att din mormor inte kan handla på egen hand utan behöver hjälp från henne, är det dock möjligt att genom förordnande om god man se till så att hon blir självständig i förhållande till mostern. Exempelvis genom att den gode mannen ansöker om just hemtjänst.

Ansökan om god man gör man hos tingsrätten i den kommun som din mormor bor i.

Vänligen,

Pegah FazliRådgivare