Vad kan jag göra när min arbetsgivare inte följer LAS?

Hej, jag jobbar i en kinesisk matbutik, jag har jobbat där i över ett år, men min chef låter oss inte ta EN ledig dag, inte ens röda dagar, utan någon OB-ersättning och man får inte bli sjuk, annars så kommer man att bli uppsäges. Det finns inget kollektivavtal där och chefen tillåter oss inte att gå med i nån fackförening, vad ska jag göra, vem kan jag vända sig till? (Arbetsgivaren är väl medveten om att detta är lagbrott)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om vad du kan göra när din arbetsgivare ställer orimliga krav på dig som arbetstagare och därmed inte följer de arbetsrättsliga regler som finns. Det är framförallt lagen om anställningsskydd (LAS) som sätter upp ramarna för dina rättigheter i anställningsförhållandet mellan dig och din chef. Om jag har tolkat din fråga fel, eller om mitt svar väcker nya frågor, får du gärna återkomma med en ny fråga!

LAS är en tvingande minimilag. Det innebär att en arbetsgivare aldrig får ge sin arbetstagare sämre villkor än vad lagen föreskriver. En arbetsgivare får till exempel endast säga upp en arbetstagare om det föreligger sakliga skäl. Sådana skäl kan vara om det råder arbetsbrist eller om det föreligger något annat förhållande som hänför sig till arbetstagaren personligen (7 § LAS). Om du skulle sägas upp utan sakliga skäl kan uppsägningen ogiltigförklaras (34 § LAS). Du kan alltså inte sägas upp på grund av skäl som inte är arbetsbrist eller personliga skäl utan att det strider mot lagen. Om det ändå skulle hända kan du som arbetstagare ha rätt till skadestånd (38 § LAS). När en arbetsgivare strider mot LAS råder det en arbetstvist. Då kan du som arbetstagare föra talan mot din arbetsgivare i enlighet med lagen om rättegång i arbetstvister (LRA). Det framgår av din fråga att din chef hindrar dig från att vara knuten till något kollektivavtal och medlem i någon fackförening (vilket i sig inte är tillåtet, men jag kommer inte gå in på det mer ingående då det inte är relevant för din fråga). Här är det därför fråga om en tvist rörande förhållandet mellan din arbetsgivare och dig som arbetstagare (1 kap. 1 § LRA). En sådan talan ska väckas hos tingsrätten (2 kap. 2 § LRA). Det är den tingsrätt där du har din hemvist som stämningsansökan ska lämnas in (2 kap. 2 § tredje stycket LRA).

Sammanfattningsvis så kommer du alltså på egen hand behöva väcka talan i tingsrätt genom att lämna in en stämningsansökan när det gäller en arbetstvist utan stöd av fackförening eller kollektivavtal. Mitt råd är dock att i första hand tala med din chef på nytt och upplysa om att de förutsättningar som föreligger på arbetsplatsen strider mot tvingande lag. Det kan vara bra att uppmärksamma arbetsgivaren på att du har rätt att väcka talan i tingsrätten om problemen inte åtgärdas. I första hand är det alltid bättre att försöka lösa problemen parterna emellan utan att blanda in domstol i ärendet. En gemensam lösning är mer gynnsam för er båda på många sätt; det är bättre för er relation (som lätt annars får sig en törn när man öppnar en domstolsprocess), det är mer gynnsamt ekonomiskt (då ni slipper eventuella rättegångskostnader) och det är mer gynnsamt rent tidsmässigt (då en domstolsprocess kan ta lång tid).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare