Vad kan jag göra om chefen är elak?

Hej. Min chef är jätteelak då han ofta skriker, säger elaka saker, förtrycker och kränker personalen. Han är ägaren på restaurangen jag jobbar på och även om jag personligen är på god fot med honom så lider jag med mina kollegor som ständigt tvingas ta denna skit. Finns det inte regler för hur man ska bete sig? Vart kan man vända sig om man vill ha hjälp? Han lyssnar inte på oss som jobbar här. Han har ju inte direkt en chef vi kan säga till. Kan man prata med facket? Men vad kommer dom göra egentligen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag har tolkat din fråga, undrar du om dina kollegor kan göra något åt att de känner sig orättvist behandlade av sin chef under arbetstid. Min rekommendation är:

1. Se om arbetsgivaren hör till någon arbetsgivarorganisation. (Se lista över arbetsgivarorganisationer).

2. Se vilken arbetstagarorganisation ni som arbetstagare ska höra av er till, eller om ni är medlemmar i samma organisation, som ni kan höra av er till. (Se lista över arbetstagarorganisationer).

3. Kontakta arbetsgivarorganisationen för vidare hjälp. De har en skyldighet att förhandla med din arbetsgivare när saker och ting inte är som de ska (10§ lag om medbestämmande i arbetslivet).

Kom ihåg att arbetstagarorganisationen kämpar för att arbetstagare ska få sin rätt, så var inte rädda för att vara ärliga och uppriktiga. Både arbetsgivare och arbetstagare har föreningsrätt (rätt att tillhöra en arbetsgivar- /arbetstagarorganisation) och denna rätt ska lämnas okränkt. Man kan alltså inte "bestraffas" som arbetstagare för att man har hört av sig till Facket, exempelvis.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare