Vad kan jag göra om en granne/släkting sprider falska rykten om mig?

Är en ensamstående 76-årig kvinna lever sedan 1978 i samma villa sedan min sambo gick bort 2015. ÄR UTAN LEGALA ARVINGAR. Sedan minst 2 år har en släkting via en godtrogen granne kartlagt vad jag gör. Denne har spridit ut rykten att jag bl a är SENIL på hela gatan där jag bor och transportföretag (handlar på nätet). Min släkting även meddelat andra anhöriga detsamma. Hur gör jag för att rentvätta mig från sådana rykten i efterhand? Det kan vara andra saker också som spridits. Vid ett tillfälle köpte jag en katt som levererades och jag betalade. Efter en timme kom kattuppfödaren och ville ha tillbaka katten på min grannes inrådan. Fick tillbaka pengarna. Vad kan jag göra nu och framgent? Har ringt polis och de upprättade en Orosanmälan samt spärrat min adress hos skatteverket. Hur skall jag någonsin få tillbaka min värdighet? Vill helst leva ett lugnt liv utan uppmärksamhet. VAD GÖR JAG?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du har en släkting som via din granne spridit falska rykten om dig, och att du undrar vad du kan göra åt det.

Först vill jag beklaga att du verkar befinna dig i en påfrestande situation. Jag ska först kort beröra begreppet ”legala arvingar”, så du är helt införstådd med vad detta innebär utifall att du har en sådan i livet och inte vill att den ska ärva dig. Sedan ska jag försöka utreda om gärningarna du beskriver skulle kunna vara brottsliga, och slutligen ge dig några förslag på vad du kan göra. Redan nu vill jag dock notera att det är en mycket tråkig situation, men det är tyvärr inte alltid så att lagen kan vara behjälplig.

”Legala arvingar” – har du några?

Innan jag bemöter kärnan i din fråga vill jag bara kort förklara vad ”legala arvingar” är, eftersom du beskriver att du inte har några, men att det ändå verkar finnas en släkting med i situationen, mest så det är tydligt vilka som skulle ärva dig. Om man inte har testamente som föreskriver annat, så ärver man enligt den legala arvsordningen i lag. Först ärver barn och barnbarn (2 kap. 1§ ärvdabalken). Om sådana inte finns, ärver föräldrar, eller om de inte finns, syskon (eller syskons barn)(2 kap. 2§ ärvdabalken). Om det inte heller finns, ärver mor- och farföräldrar, eller om de inte finns, mor- och farbröder samt mostrar och fastrar (2 kap. 3§ ärvdabalken). Först när detta led också är tomt, anses man inte ha några legala arvingar, och då ärver den Allmänna arvsfonden. Jag vet inte vem din ”släkting” är, men för tydlighetens skull ville jag klargöra detta för det fall du har någon släkting i livet som är någon av ovan nämnda kategorier. Om du inte vill att dessa personer i sådana fall ska ärva, behöver du skriva ett testamente som föreskriver detta, och att arvet i sådana fall ska gå till någon annan. Det finns formkrav för testamenten. De ska vara skriftliga och undertecknade av dig i närvaro av två vittnen som inte är arvsberättigade (10 kap. 1-4§ ärvdabalken). Om du vill ha hjälp med att upprätta ett testamente, kan du återkomma till mig så kan vår byrå hjälpa dig.

Kan handlingarna som din granne/släkting vidtagit, vara brottsliga?

De uppgifter som din granne/släkting spridit om dig, eller kontakterna som de tagit med/gentemot dig, kan vara brottsliga.

Först vill jag betona att i Sverige råden en stark rätt till yttrandefrihet, vilket innebär att var och en har rätt att yttra sig fritt i tal, skrift eller på annat sätt uttrycka tankar, åsikter och känslor (2 kap. 1§ 1p. regeringsformen). Dock finns det en gräns för när yttrandefriheten inkräktar på andra människors rättigheter, då yttrandefriheten inte får övergå till att skada eller kränka andra i viss utsträckning.

Den om utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt, eller på annat sätt lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, kan göra sig skyldig till brottet förtal (5 kap. 1§ 1st brottsbalken).

Kraven för att någon (här din granne/släkting) utpekat någon annan, alltså spridit en uppgift, verkar vara uppfyllt då man spridit en uppgift till mer än endast den uppgiften berör. Det som dock är den svåravgjorda frågan är om uppgiften är ägnad att utsätta dig för andras missaktning. Det är här utan betydelse om uppgiften är sann eller inte, och bedömningen görs mot om en sådan uppgift typiskt sett är ägnad att utsätta den utpekade för annans missaktning. Bedömningen ska också göras utifrån den utpekades utgångspunkt och utifrån den sociala kontext som denne förekommer i. Det ska alltså beaktas om att ”vara senil” är något i ditt sociala sammanhang som kan vara särskilt klandervärt. Generellt sett är ribban för vad som är en förtalsenlig uppgift ganska hög. Personer tillåts inom yttrandefriheten i ganska stor utsträckning att lämna rena värdeomdömen och liknande. Att endast uttala hur du är, beter dig eller uppfattas, räknas vanligen inte som en förtalsenlig uppgift. Men givet omständigheterna för situationen som uppgifterna spridits i, är det inte omöjligt att en uppgift om att någon är senil, kan vara en sådan klandervärd uppgift som är ägnad att utsätta dig för andras missaktning.

Även om man sprider förtalsenliga uppgifter, kan det vara tillåtet om uppgiftslämnandet varit försvarligt och det kan visas att uppgifterna var sannaeller att man hade skälig grund för att tro att de var sanna (5 kap. 1§ 2st brottsbalken).

Det finns alltså ett utrymme, att trots uppgifter förvisso skulle anses förtalsenliga, måste man i vissa sammanhang få lov att lämna sådana uppgifter, om lämnandet är försvarligt. Man får här beakta omständigheterna och syftet kring lämnandet. Om det exempelvis skulle vara så att personen lämnar uppgiften för att informera om en sjukdom som de tror påverkar din beslutsförmåga, kan det vara försvarligt, men om uppgiften lämnas i syfte att endast djävlas eller liknande, är det sannolikt inte försvarligt. Det krävs också att personen haft skälig grund för att du att uppgifterna var sanna, så kan den argumentera för att det finns skäl för att tro att du är senil, kan det vara tillåtet att lämna uppgifterna. Men för det fall personen vet att du inte är senil, och endast försöker förstöra din tillvaro, är det såklart inte försvarligt.

Utöver brottet förtal, kan även brottet ofredande aktualiseras, om det är så att någon upprepande tar önskade kontakter med dig (4 kap. 7§ brottsbalken).

Vad kan du göra?

Det första konkreta förslaget jag har är att polisanmäla personen som gör detta. Polisen får då själv utreda vilka brott som kan aktualiseras, det behöver du inte veta. Om du redan har anmält det till polisen, kan du alltid anmäla på nytt om det skett nya påhopp eller liknande sedan den förra anmälan.

Jag vill dock kort förklara hur rättsprocessen ser ut vid brott om förtal. Brottet utreds som utgångspunkt inte av rättsväsendet, då det är ett brott som faller under kategorin av ”enskilda åtal”, alltså brott som enskilda själv i första hand får utreda och åtala. Det är som utgångspunkt inte en åklagare som åtalar, utan då får privatpersonerna själv stämma motparten i domstol. Man kan däremot alltid polisanmäla händelsen, för att låta polisen avgöra om det är ett sådant brott som inte utreds av dem. Under vissa omständigheter, om det är påkallat av allmän synpunkt, kan åklagaren nämligen driva dessa ärenden, men det är ganska ovanligt och ska vanligen handla om ganska grova brott med allvarliga uppgifter eller med stor spridning. Därför skadar det inte att anmäla händelserna och se vad polisen beslutar. Vad gäller brottet ofredande är det däremot ett sådant brott som åklagaren kan föra talan i.

Om polisen och åklagaren inte driver processen, kan du alltid själv stämma personen i domstol i ett så kallat enskilt åtal. Då får du själv stå för bevisföringen och utredningen, både ekonomiskt och praktiskt, men du kan såklart ta hjälp av ett juridiskt ombud. Det kan dock bli kostsamt, då du kan komma att behöva betala för rättegångskostnaderna om du förlorar.

Utöver detta, finns det utifrån perspektivet av juridisk rådgivning, tyvärr inte så många andra svar i lagen på dina problem. Du skulle kunna ansöka om kontaktförbud gentemot denna person, om en tar oönskade kontakter med dig. Det är inte helt lätt att få kontaktförbud, men det är något du skulle kunna försöka. Det innebär inget fysiskt hinder, utan endast att om personen trots ett meddelat kontaktförbud, ändå kontaktar dig kan denne dömas för brott mot detta förbud. Du kan läsa mer om kontaktförbud på Polismyndighetens hemsida här. Du kan däremot inte ansöka om kontaktförbud mellan din släkting och din granne.

Ibland kan Socialtjänsten vara behjälplig med vissa boendefrågor. Jag förstår inte helt vad denna orosanmälan innebär, men det kanske finns någon hjälp att få via dem om det redan finns en orosanmälan upprättad. De skulle om inget annat eventuellt kunna hänvisa dig vidare, beroende på vilka behov du skulle ha. Men att rentvå ditt namn är tyvärr inget de kan hjälpa dig med.

Avslutningsvis, förstår jag om detta inte är ett förslag du vill ha, men ibland kan det vara värt att överväga att flytta om man har problem med sina grannar. Det är jättetråkigt att behöva bli driven från sitt hem, men ibland får man överväga om det är värt det att bo kvar med den olägenhet det innebär för en. Kanske skulle du kunna komma ifrån dessa rykten om du flyttade.

Sammanfattning och råd

Sammantaget finns det tyvärr inte så mycket juridisk rådgivning jag kan ge dig, då det inte finns så mycket att göra med stöd av lagen för att rentvå ditt namn eller få en person att sluta med sitt beteende. Det bästa du kan göra är att anmäla personen till polisen, och hoppas att personen blir bestraffad för sitt beteende om det är brottsligt. Det är inte omöjligt att beteendet är brottsligt i detta fall, men om det är ett förtal kommer du troligen själv behöva driva det i domstol då det inte faller under åklagarens åtalsplikt. Du kan då med hjälp av ombud stämma personen, men oftast är det inte att rekommendera då det kan vara svårt att bevisa och även kostsamt för dig om du förlorar. Det skadar dock inte att göra en polisanmälan, så det rekommenderar jag dig i första taget. Du skulle även kunna ansöka om kontaktförbud om det är så att personen tar kontakt med dig. Det kan du läsa mer om hur du gör här. I övrigt är det tyvärr väldigt svårt att få en person under dessa omständigheter att sluta med ett sådant beteende, och det finns inte riktigt något lagligt stöd för hur du ska kunna rentvå ditt namn. Tyvärr förekommer inte sällan osämja mellan grannar och släktingar, men på en nivå som inte aktualiserar lagen. Vill man då undvika detta, är det bästa sättet nog dessvärre att flytta, även om det kan kännas jobbigt, men det kan vara värt det om det innebär att du kan slippa denna olägenhet i din tillvaro.

Jag beklagar att det inte finns så mycket annat jag kan rekommendera dig. Om du vill ha vidare hjälp med exempelvis testamente eller liknande, kan du återkomma till mig så kan våra duktiga jurister hjälpa dig. Jag nås för ändamålet på sara.pedersen@lawline.se

I övrigt hoppas jag att du fått någon vägledning i dina frågor.

Bästa hälsningar,

Sara PedersenRådgivare