FrågaKÖPRÄTTÖvrigt27/03/2022

Vad kan jag göra om jag köpt en vara som efter månader ännu inte levererats?

Hej! Är så att min mamma under black friday beställde och betalade både julklappar och en födelsedagspresent till mig, hemelektronik. När hon fått bekräftelsen och beställt dröjer det och sedan hör hon av sig om hur det går med en vara som dröjer. Då får hon som svar att varan tagit slut och att de har svårt att få in den igen. Blir erbjuden att köpa något annat för samma summa eller vänta på att den ska komma in. Jag fyllde år i början av februari och ännu har vattenkokaren inte dykt upp. Här emellan har hon varit i kontakt med företaget som erbjudit samma sak. Antingen att vänta på varan som ska komma in eller köpa något annat för pengarna. Tycker det låter otroligt att det ska vara okej att det tagit såhär lång tid. Sedan black friday och strax inne i april? Får det gå till såhär och vad bör man göra i detta fallet? Vilka krav kan man ställa som konsument?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att din mamma har beställt varorna via företagets hemsida och då är det Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (Distansavtalslagen) som blir aktuell.

Din mamma har ångerrätt

Vid internetköp och andra köp som har gjorts på distans har du som konsument en ångerrätt vilket betyder att du har 14 dagar på dig att ångra köpet, 10 §, Distansavtalslagen. Ångerfristen börjar löpa från den dag du har fått varan i din besittning, 12 § Distansavtalslagen. Du har fått varan i besittning när du själv fysiskt tar hand om varan eller om en person för din räkning har tagit hand om varan. Eftersom din mamma ännu inte har fått vattenkokaren har ångerfristen inte börjat löpa och hon har alltså en rätt att ångra köpet. Detta gör hon genom att meddela företaget att hon ångrar köpet och då ska företaget betala tillbaka det belopp din mamma betalade till företaget, 14 § Distansavtalslagen. Något som kan vara viktigt att komma ihåg är att lagen är tvingande till konsumentens fördel och företaget kan därmed inte avtala bort ångerrätten, 4 § Distansavtalslagen.

Mitt råd till dig och din mamma hade varit att använda ångerrätten och köpa vattenkokaren hos något annat företag eftersom ni redan har fått vänta länge med att vattenkokaren ska komma in!

Hoppas du blev hjälpt av mitt svar och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa ytterligare en fråga!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare