Vad kan jag göra om jag misstänker att min hyresvärd ej fått tillåtelse av sin hyresvärd att hyra ut i andra hand?

Hej, min dotter skrev under ett kontrakt igår för att hyra en bostadsrätt i andra hand.

Då hon kom hem berättade hon att det var något knasigt med han som hyr ut lägenheten då han frågade vad hon skulle svara om hon fick frågan om hon bodde i lägenheten, bor du då i vardagsrummet eller i sovrummet hos din vän? Han skulle även behålla en nyckel och ville helst hjälpa till att flytta in. Finner detta mycket märkligt. Så min dotter säger upp avtalet direkt igår kväll. Men han som äger lägenheten säger att kontraktet är bindande. Jag tycker att det osar fusk lång väg.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga regleras i bostadsrättslagen och avtalslagen.

Ett avtal är bindande enligt 1 § Avtalslagen. Däremot kan man komma ifrån avtalet om denna skulle anses oskälig enligt 36 § t.ex. om han haft ett villkor i avtalet om att han får komma in i lägenheten när han vill och att ni märkt av villkoret i efterhand. Du kan även komma ifrån avtalet enligt 33 § om han döljer att han inte fått tillstånd av bostadsföreningen och ändå skriver avtal med er..

Att han vill behålla en reservnyckel är inte konstigt, eftersom det trots allt är han som har ansvaret för lägenheten. Men han får inte komma in i lägenheten när han vill, dock får han göra det om ni båda är överens om att han ska få göra det.

Vid andrahandsuthyrning måste förstahandshyresgästen först få bostadsföreningens tillåtelse enligt 7 kap 10 § Bostadsrättslagen. Så som du beskriver det låter det som att han hyr ut lägenheten utan ett tillstånd, vilket är olagligt och kan leda till att han blir av med den om föreningen får reda på det enligt 7 kap 18 § 2 p.

Mitt tips är att du frågar honom om han har tillstånd från föreningen. Om han säger att han har det, kräv honom på bevis ( sms eller liknande). Berätta även för honom att han kan bli av med bostadslägenheten om han hyr ut i andra hand utan tillstånd av föreningen.

I bästa fall har han tillstånd från föreningen och då bör ni inte behöva oroa er, men känner ni att ni inte är nöjda får ni säga upp avtalet ( 3 månaders uppsägningstid ) om ni inte kommit överens om kortare tid.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och återkom gärna om du har fler frågor!

Jag önskar er lycka till!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare