Vad kan jag göra så att min son inte ärver min egendom?

Hej, jag har en fråga som jag skulle behöva hjälp med. Jag har en vuxen son sedan ett tidigare förhållande som inte längre vill ha med mig att göra. Det är såklart lite sorgligt men inte så mycket att göra något åt. Jag har sedan en tid ett nytt förhållande och min nuvarande sambo och jag undrar vad som händer om vi skaffar tillgångar som till exempel ett hus, en sommarstuga, en bil eller liknande samt har sparade pengar. Vad händer om jag skulle gå bort? Måste min sambo då dela tillgångarna med min son? Vore det någon skillnad om vi istället vore gifta? Skulle det göra någon skillnad om vi skriver allt vi skaffar i sambons namn? Kort sagt så undrar jag om det finns något sätt att göra så att min son inte ärver mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du har en son som du inte vill ska ärva din egendom och att din fråga handlar om vad du kan göra för att eventuellt uppnå detta. Frågor om arv regleras framför allt i ärvdabalken (ÄB).

Bröstarvinges rätt till arv

Din son är din bröstarvinge. Det innebär att din son har rätt att få ut sin laglott i arv från dig när du går bort oavsett om ni har kontakt med varandra eller inte (7 kap. 1 § ÄB). Denna rätt ska inte inskränkas genom till exempel ett testamente. Om det är så att den ändå inskränks har din son rätt att påkalla jämkning av ditt eventuella testamente för att på så sätt ändå få ut sin laglott (7 kap. 3 § ÄB). Det innebär att du inte kommer kunna göra din son helt arvslös. Notera dock att laglotten endast utgör hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Din son erhåller alltså endast rättsligt skydd för en liten del av det arv som han skulle kunna ha rätt till om du inte skulle ha något testamente eller någon efterlevande make (som annars ärver dig först enligt den legala arvsordningen).

Efterlevande sambos rätt till arv

Det finns ingen automatisk arvsrätt för sambos genom den legala arvsordningen. Det innebär att din nya partner inte har något rättsligt skydd att ärva din egendom om du skulle gå bort. Om ni äger egendom gemensamt kommer den delas genom en bodelning och därefter kommer din del av egendomen att fördelas som arv till dina arvingar och inte till din sambo.

Efterlevande makes/makas rätt till arv

En efterlevande make/maka har däremot automatisk arvsrätt genom den legala arvsordningen (3 kap. 1 § ÄB). Det innebär att din make/maka får all egendom som inte utgör din sons laglott om det inte finns något testamente.

Testamentets betydelse i detta fall

Ett testamente går i regel före den legala arvsordningen. Du kan alltså upprätta ett testamente där du anger att du vill att din sambo ärver all din egendom efter din död. Ett sådant förfarande skulle innebära att du kan uppnå samma resultat som du får från den legala arvsordningen fast utan att du och din sambo behöver ingå äktenskap. Viktigt att notera är laglottsskyddet är så pass långtgående att din son fortfarande kommer kunna få ut sin laglott trots att du upprättar ett testamente (7 kap. 3 § ÄB).

Slutsats

Sammanfattningsvis så kommer din partner automatiskt att ärva din egendom om ni är gifta med varandra. En sambo kommer däremot inte automatiskt att ärva dig. I ditt fall hade det alltså varit en bra idé att ingå äktenskap för att på så sätt garantera att din partner ärver dig och inte din son. Ett annat sätt att garantera detta är att upprätta ett testamente. På så sätt hade du kunnat ge din sambo arvsrätt utan att ni behöver gifta er.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare